Blogg

Australien ändrar i WRC-upplägget, Region Skåne vill ha MSR, genrep inför Rally Finland och Caesar bäste Kristianstad KK-åkare i SM Veckan.

I fjol fick WRC-finalen Rally Australia hård kritik från teamen efter att man flyttat HQ till lilla hamnstaden Coffs Harbour. En stad som inte hyser så många invånare och som inte heller lockade någon större rallypublik, vilket ogillades. Man gick så långt att det även hotades med bojkott om inte arrangören ändrade upplägg inför årets final i november.

I dag presterades då det nya upplägget där fortfarande Coffs Harbour blir tävlingscentra däremot försvinner hårt kritiserade långsträckan ”Nambucca”. Inte helt, utan delar av utmaningen ska köras och höstens längsta sträcka blir ungefär hälften så lång som de var 2017. Faktum är att bara åtta av fjolårets 24 sträckor finns kvar.

*

Det börjar klarna lite grann vad gäller placeringen av Midnattssolsrallyt de kommande åren sedan Vimmerby-eran efter tre succéår är avslutad. Ett spår är precis som jag skrev igår, Hässleholm vilket bekräftas av Hässleholms MK:s ordförande Claes-Göran Wilke.

Så är det men det är inte vi som driver frågan utan Region Skåne och Hässleholms Kommun.

Redan i fjol togs kontakter mellan den arbetsgrupp i Region Skåne som jobbar med att få stora publika evenemang hit och kommunens näringslivschef berättar Wilke.

Eftersom vi hela tiden har ett tätt samarbete med kommunen blev vi självfallet inbjudna för att utveckla idén.

Någon vecka före jul träffades man för att diskutera vidare och på mötet beslöts att fortsätta titta på möjligheterna. Dock hade ännu inga kontakter tagits med rallyägarna KAK, Wilke igen.

Jag ville skynda på processen då jag efter alla i år ”i branschen” vet hur lång framförhållning som krävs för arrangemang av det här slaget och just detta gick så där men det fortsattes ändå att planeras.

Att frågan ändå fortfarande lever är uppenbart då Hässleholms Kommun hade en delegation på studiebesök i Vimmerby. Ett besök som Wilke uppfattade som positivt när han träffade sina kommunkompisar på plats vid MSR-starten.

Helt klart verkade gruppen intresserad av att jobba vidare med frågan att få MSR till Hässleholm från 2019.

Allra första byggstenen i projektet är att få KAK till att godkänna Hässleholm som värd för rallyt. Nästa och minst lika viktig blir att få med Wilke med vänner på tåget, något som inte är helt givet.

Jag är i grunden positiv men ser samtidigt hindren, medger Wilke.

Att hitta lämpliga bortemot 20 specialsträckor kring Hässleholm är inte så lätt menar han.

Vi kan inte jämföra med vägnätet kring Vimmerby som dels är mycket större plus att Trafikverket där tillåter att man använder allmänna vägar i större utsträckning än vad samma verk konstigt nog gör nere hos oss.

Ett annat problem är att hitta en så stor plats som kan husera 200 tävlingsbilar plus lika många servicebilar. Till detta ska där även finns plats för flera serveringstält och utrymme till tävlingsledning med mera.

Hässleholmsgården som vi använder till SM kommer inte att räcka till på långa vägar och jag vet faktiskt i dag inte var vi skulle kunna hantera så mycket bilar på samma ställe, menar Wilke.

2019 är SM-fritt för Hässleholms MK men borta i Blekinge råder inte samma tillstånd då Rally Blekinge med Karlshamn som centralort gör SM-premiär. Just detta kan ställa till det menar Wilke och utvecklar.

För att få till MSR krävs tre etapper, en nordlig mot Älmhult, en söderom Hässleholm och så klart en tredje som går österut förbi Kristianstad mot just Blekinge.

Har man då dessutom själv en SM-tävling så kan det bli tufft att även fokusera på ytterligare ett stort arrangemang.

För en sak är säker menar han om visionen ska bli verklighet, det krävs samarbete mellan alla rallyklubbarna i den här delen av världen.

Utan detta går det inte, så enkelt är det!

Nu är vad jag och mina källor vet inget bestämt om var rallyt hamnar 2019 och det är inte bara Hässleholm som är med i matchen. Enligt uppgift ska såväl Örebro som Motala var minst lika heta orter för att få hysa rallyt till nästa år. Även Värnamo har nämnts i sammanhanget. Dessutom lär KAK fortsatt drömma om ett upplägg som i gamla tider med start och mål på olika orter.

*

Har varit lite tyst om Ken Block på sistone även om det snackats om både WRC och World RX-comeback plus inhopp i det amerikanska rallymästerskapet med sin privata Grupp A Ford Escort. Igår presenterades dock Block ihop med Steve Arpin som line up för Ford Performance och Hoonigan Racing i nystartade ARX. ARX är ersättaren till den tidigare så svenskintressanta Red Bull Global Rallycross som under mystiska omständigheter försvunnit. ARX kommer att köras med tio deltävlingar över hela USA och teamet kommer att använda Ford Focus för att försöka vinna.

*

Som uppvärmning till kommande Rally Finland passar WRC-trion, Ott Tänka, Toyota, Hayden Paddon, Hyundai och Craig Breen, Citroën på att finslipa formen i ett av baltlländernas största rally Shell Helix Rally Estonia. Även i R5-klassen blir det WRC-inslag där finnen Jari Huttunen kör Hyundais i20 R5.

I Estland råder lite friare tekniska regler och här kör även en hel del f.d FIA-bilar som genomgått baltisk hemslöjd och nu tävlar i egna klasser. I en sådan klass körs även gamla WRC-bilar och en sådan körs av tappre ukrainaren Valery Gorban som kämpar på med en av de allra sista WRC-Mini som fortfarande är på rull.

Kul inslag är Euro RX-ledaren Reinius Nitiss som även vann i Höljes och att han är duktig även i rallyskogen visar det faktum att han leder Lettiska Mästerskapet. En av mina absolut favoriter gör också comeback , Karl ”Kalle” Kruuda som i några år körde WRC2 och då bland annat lerdränkte mig i Rally Sweden. Sedan dess har Kalle en given plats i mitt rallyhjärta…

En enda svensk finns på plats och det är Adam Vestlund med Jim Hjerpe i högerstolen i en SRT-driven R2-Peugeot.

*

För om åren har alltid finska Autoglym Ralli varit den som stått för genrep inför Rally Finland. I år däremot klarade man inte konkurrensen med Rally Estonia och till helgen den 13-15 juli finns bara 22 förare anmälda. Desto roligare är att se att av dessa kör många med blå/gula flugor på bilarna. I R5-klassen är Mattias Adielsson och Lars Stugemo anmälda men svenskduon  får flera svåra nötter att knäcka. Till exempel Ole Christian Veiby och så de ”japanska undren” Takamoto Katsuta och Hiroki Arai plus flera snabba finnar.

Junior-WRC-ledande Dennis Rådström med MSR i ryggen som kartläsare vill få upp flåset inför viktiga Rally Finland och kör sin egen R2-Fiesta. Trion kompletteras av Björn ”Nalle” Larsson, Volvo, Mathias Engh, Toyota och så Lars-Ove ”Biffen” Olsson, Opel Ascona 400.

*

SM Veckan i Helsingborg är i gång och idag har det körts SM i Karting och därifrån berättar Jörgen Andersson, Kristianstad KK: ” Ganska bra från Kristianstad trots att vi har ett helt gäng som gått över till formelbilar på de stora banorna istället! 4, 3, 2 men ingen fullträff…

Silver och brons till Kristianstad i upptakten på SM-veckan. Caesar Kristiansson och Noah Milell tog återigen medaljer i SM medan Benjamin Törnqvist/Persson hamnade precis utanför pallen.

Caesar Kristiansson lyckades bäst av KKK-åkarna och startade bra från sin 3:e startruta och var ansatt från ett flertal olika förare. Efter lite mer än halva finalen lyckades Caesar inte hålla tätt utan fick släppa ryske Kirill Smal förbi sig och höll sedan placeringen i mål. Då medaljer endast delas ut till svenska medborgare så blev det en silvermedalj till Caesar.

-Jag är nöjd med min insats då jag egentligen inte skulle köra något i år men så blev det lite i alla fall. Och så blir det ju VM på hemmaplan också förstås säger Caesar och skrattar efter ett lyckat SM 2018, årets första tävling, VM blir hans andra och sista!”

*

I all fotbollsfeber efter segern mot Schweiz avslutar jag med tänkvärda ord från författarlegenden Ernest Hemingway.

”Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports, all the others are games.”

*

I morgon onsdag blir det ingen Motorbloggen dels för att jag inte hinner skriva och dels för att majoriteten av er läsare troligen befinner sig på Hörby Marknad