Blogg

Ingen risk att Snapphanerallyt ställs in, Örkelljunga flyttar, Skoda-seger i Kullingstrofén, Sordo testar hett, även "Kvicken" till Tyskland och World RX paraderade...

Nu är det ganska exakt ett dygn kvar innan anmälan stänger för EC Snapphanerallyt och det är synd att säga att det är trängsel för att få köra Rally-SM i Hässleholm om 13 dar. Fortfarande tio anmälda i klassen R1 medan det snart är uppe i 60 SM-åkare, självklart lite för få anmälda som jag ser det. Dock är där 24 timmar kvar och kanske lossnar det under söndagen, hoppas så iallafall.

Har dessutom fått lite frågor från redan anmälda om hur det är ställt med risken för skogsbränder i skogarna kring Hässleholm. En sak jag knappast har kompetens att svara på, men att det är torrt i markerna behöver man inte vara varken meteorolog eller brandman för att konstatera. Men plötsligt så händer det, tävlingsledare CG Wilke ringer upp mig och skingra alla orosmoln.

Finns inte på kartan att vi skulle ställa in EC Snapphanerallyt, slår Wilke fast.

Det enda som skulle göra att det blev så var om det kom ett myndighetsbeslut att vi inte får tillstånd att köra!

Wilke berättar vidare att han varit kontakt med boende och markägare och inga har haft några önskemål om att ställa in. Han menar även att det inte är torrare än normalt i markerna där rallyt ska köras.

Det brukar vara torrt längs sträckorna, skillnaden nu är möjligtvis att det är torrare längre in i skogen. Dessutom är det extremt sällsynt att en rallybil orsakar skogsbrand…

Nu kommer Hässleholms MK ändå att vidtaga extra säkerhetsåtgärder för den händelse det trots allt skulle uppstå brand. I vilken omfattning detta blir, avvaktar Wilke med till hur vädret utvecklas fram till den 17 augusti. Med detta hoppas han att alla nu blir lugnande och kanske är det detta besked som blir ”proppen ur” i anmälningslistan.

*

SMK Örkelljunga meddelade ingår att det nu är klart ”Mini-Smedsvängen” som ställdes in på grund av torkan flyttas.

-Vi kör den 13 oktober istället, meddelar tävlingsledare Kjell-Åke Olsson.

*

Kullingstrofén 2018 kommer knappast att gå till historien som den tuffaste, längsta eller med flest anmälda. Istället kommer man att minnas den som ett bevis på människans (i det här fallet Conny Hansson) match mot myndigheter och naturlagar. Trots att de flesta försökte få Kullings MS ner på knä och ställa in, ville man annorlunda i klubben. Anpassade istället till rådande förhållanden och kortade ner till 17 kilometer SS plus bemannade upp brandsäkerheten optimalt. Än är inte alla av de 190 startande i mål i Herrljunga men än så länge verkar det som att Conny & Co vann över naturen, ingen skogsbrand inrapporterad.

Snabbast över de tre sträckorna blev Anton Eriksson/Lars Andersson med Skoda Fabia R5 men med Stig Andervang/Robin Eriksson bara 4,9 sekunder efter. Tätt med tanke på att körtiden på de 17 kilometerna slutade på 10.42,9 minuter för Skodan i topp. Trea kom även här en Mitsubishi, precis som Andervang körde, Jacob Jansson/Anders Fredriksson, knappt tio sekunder efter Anton.

Joachim Grahn med Mikael Kjellgren i R5-Fiestan trivdes inte alls på sträckorna kring Vedum. Femte platsen var väl i och för sig OK men tidsgapet till vinnaren var över 40 sekunder vilket är lite för mycket. Dessutom tappade Jocke jämnt på sträckorna så faktum kvarstår, Fiestan är snabbare än WRC-Focusen men Jocke känner sig inte alls så hemma här som i ”Gamla Bettan”…

SMK Hörbys ambitiösa Sofia Sörensson med Erika Ledin vid sin sida ansåg trots den långa resan Revinge-Herrljunga ändå det var bra körträning i Vedum inför sin hemmatävling TV-Svängen. Blev tolva i 4WD med den fina Mitsubishin.

Bröt gjorde en av förhandsfavoriterna Bengt Abrahamsson med sin Weng-Mitsubishi och detta på andra sträckan. Anledningen var lite kryptisk och jag tror aldrig jag stött på den tidigare ”Handhavande fel”!

I 2WD blev det Volvo-seger genom Emil Karlsson/Jessica Larsson som hade mer favorittippade Daniel Wall/Tommy Lindh bara 1,5 sekund bakom sig. Även Fredrik Eriksson/Kristoffer Norlund med Golfen nämndes i förhandssnacket men fick nöja sig med tredje plats.

Kristian Johansson/Fredrik Livh, tvåa i SM-klassen Trimmat 2WD genrepade med Kit-Car Golfen till en femte plats, tio sekunder bak vinnar-Volvon. Samma sak för J-SM-åkande Markus Theorin/Henrik Söderqvist som tog sin Golf till en åttonde plats i samma klass.

I Appendix K kom Kim Sevius till start med sin häftiga och omskrivna Volvo 262 GLT V6 och vid sin sida hade han holländaren Tom de Jong. Kombinationen räckte till en andra plats bakom familjen Fransson från Vimmerby. Pappa Kjell rattade Renault Alpinen medan Peter skötte pappersjobbet. Trea blev Jan Hagberg/Mikael Bielinski med sin Escort och som fyra slutade Arne Bäckström/Björn Wessel, Volvo 240.

*

I ett varmt Tyskland är man i full gång med test inför ADAC Rallye Deutschland och värst verkar Dani Sordo testa med sin Hyundai i20 Coupé WRC. Flera vassa filmer ligger ute från när spanjoren kastar sig mellan vinrankorna med blårök från däcken. Vet inte men jag har en lite konstig känsla av att han blir livsfarlig i år. Kanske detta att han kan stå billös efter Australien spelar in och han känner det handlar om ”vinna eller försvinna” ur WRC för honom…

*

Gjorde igår en liten genomlysning av det skandinaviska deltagandet i Rallye Deutschland som inte blev helt komplett. För när jag tryckt ”Publicera” så kom nyheten att co-driver proffset Jeannette Kvick även hon åker mellan ”hinkelstenarna” om knappt två veckor. 

”Kvicken” har fått hoppa in i tysken Nick Loofs Opel Adam för att läsa noterna i ”Adam-Cup”. Ordinarie notläsare Nico Eichenauer fick förhinder och som alla vet, finns där en ledig högerstol är danskan mer än villig att fylla den… 

*

I kväll svensk tid om jag förstått det rätt drar Q1 igång borta i Trois Riveres för World RX. På plats i Kanada är även ARX alltså nya serien för amerikanerna och då finns så klart även Patrik Sandell på banan. Hit har Subaru Rally Team USA fått en förstärkning som gillas av starkt hemmapubliken, kanadensiska f.d F1-föraren Jaques Villeneuve sitter i en av Subaru-bilarna.

*

Rallycross är stort i Kanada och igår paraderade alla förarna med sina bilar genom de centrala delarna av Trois Riveres. Trottoarerna var proppfulla av jublande åskådare och inte utan att man tänker om detta skulle gå att genomföra här hemma? Fast inte så mycket att tänka på, en parad med rallycrossbilar genom lilla Höljes centrum kanske inte varit lika spektakulärt…