Blogg

Kajto byter till WRC2, Robin och Mathias redo för comeback, Eric gör C3 Cup-debut, snabb dansk i Tingsryd, SM-Lundquist likaså i Ekebygropen och Opel för evig ungdom...

Nu skiftar trefaldige ERC-vinnaren Kajetan Kajetanowicz spår och framöver är det WRC2 som gäller för polacken. I årets ERC har inte ”Kajto” syns till och detta på grund av osäkerhet gällande en de större sponsorerna. När detta nu lösts känner han nog att loppet är kört vad gäller en fjärde EM-titel efter två raka segrar för ärkerivalen Alexey Lukyanuk.

Premiär för den polskbyggda M-Sport LOTOS-Fiestan blir i Rally Sardinien och efter detta väntar sedan mins fyra WRC2-framträdande. En tuff utmaning menar Kajto, nya rally, nya sträckor och nya konkurrenter. Vem som ska läsa noterna åt honom är oklart sedan han och mångårige co-drivern Jaroslaw Baran besluta gå skilda vägar. En enda WRC-start har paret gjort, 2016 i Polen och där man slutade fyra i WRC2.

*

I kväll klockan 17.00 rullar de 83 SSR-tävlande ut från torget i Älmhult för att köra två gånger på ”Millebygden” innan rallyt startar på allvar lördagmorgon. En som blir oerhört intressant att följa är SM-tvåan 2017 Robin Sandberg/Mathias Bengtsson som nu gör comeback efter jättekraschen i SM-finalen. Efter månader av sjukhusvistelser, rehab och sjukskrivning är duon tillbaka med en helt nybyggd Toyota Corolla i Team Nybes färger. Målsättningne är inte heller blygsam, det ska bli ett guld.

Vi har inte haft en tanke på att lägga av, utan målsättningen är att ta ett SM-guld i grupp H, klassen för tvåhjulsdrivna och trimmade bilar. Hade inte olyckan skett, så det nog gått att ta det redan i fjol, förklarar en mycket motiverad Sandberg.

Nybygget blev klart bara dagar före start och på gårdagens shake down visade Robin tydligt att kraschen inte satt några djupare spår. 

Det ska bli härligt att få komma tillbaka, ser redan fram mot första böjen på specialsträckan, den blir avgörande för känslan. Sitter den så är ambitionen att vi kör för seger och siktar på ett SM-guld!

Nu är inte Robin ensam i Team NYBE där han teamchefen Mathias i högerstolen, ingår gör även Jonas Kruse/Håkan Ekholm och blekingen Jonas Åkesson/Andreas Martinsson. Medan Åkesson kör ”resterna” av Robins kraschade Corolla sätter sig Kruse i hans fjolårs Volvo 242. Efter premiären i Silverkongen fick expertkommentatorn blodad tand.

Känslan kom tillbaka förvånansvärt snabbt. Farten fattades visserligen i tävlingen, men det är väl inte så konstigt när det är 24 år sedan jag körde Volvo och bakhjulsdrivet sist, berättar Kruse.

Att sätta upp höga mål för helgen villl inte värmlänningen, en plats på topp-tio är okej men viktigast är honom och Ekholm är att ha kul

*

Svårt att förstå att det i helgen är SM-debut för Opel Motorsports Tom Kristensson och att komma så här långt utan att ha kört en enda SM-meter punkterar en hel del myter. Till exempel att det är oerhört viktigt med rek och att få skriva egna noter som man gör i SM. Inte mycket sådant som fört Tom vidare i en internationell karriär…

Nu blev det även lite lättare för Tom och Henrik Appelskog i klassen Otrimmat 2WD, då största hotet gotlänningen Christoffer Jacobsson i veckan besviket kunde meddela.

Tyvärr kommer vi inte till start pga rullningen på Guterallyt!

*

I onsdags hade Östra Göinge Kommun sin årliga ”Göngeafton” där förtjänta från kommunen under folkets jubel får ta emot utmärkelser, hyllningar allt medan det skålas i skumpa. Kanske inte den optimala uppladdningen inför en racingpremiär men ändå var det här som kommunens bidrag i danska DS3 Cup, Eric Nilsson laddade upp.

Ingen fara det är alkolholfritt i glaset, lovade pappa Peter.

En lätt spänd Eric berättade att man tyvärr inte fått till så mycket testtid med nya cupbilen men trodde ändå att det skulle gå bra. Premiären är lite försenad av olika orsaker och körs på Jyllandsringen utanför Silkeborg. En tuff och svår bana berättar 15-åringen som fått inside information av f.d STCC-åkaren från Knislinge, Johan Stureson.

Johan tipsade lite men vi får se om jag kan utnyttja det, lite skillnad på en DS3 och en STCC-bil, menar Eric.

Med sin bakgrund i kartingen och i fjol i Renault Clio Junior Cup har Eric tempot i kroppen och frågan är om han till exempel kan matcha rallyskolade Kenneth Kolbe Jensen. Samma Kolbe som slutade sexa i Hässleholms GP med GN Motorsports R5-Fiesta.

*

Det blev danskt i topp i Asfaltcup-deltävlingen ”Tingsryd Rallysprint” och detta med erkänt snabbe ”DM-åkaren” Kenneth Madsen/Mette Felthaus i sin Suzuki Maxi 2000. I första rundan på industriområdet i Tingsryd var Hässleholmaren Rolf Grybb/Elias Olbers Grybb bara åtta tiondelar efter Madsens Suzuki. Men med två pyspunkteringar tappade Ascona-föraren ännu mer i de två följande körningarna. Till slut skilde 10,1 sekunder till Madsen glädje medan Grybb fick glädja sig åt att ha 5,3 ner till totaltrean Håkan och Pamela Oddshammar i R5-Fiestan. Sedan byggde det på med sekunder och fyran Mats Lundahl/Marie Eriksson som hade 25 sekunder upp till Madsen.

Hässleholms snart Ovesholmsboende Jonas Olsson/Emelie Lexander börjar få fason på den knallgula kit-car Puman klasseger och femma totalt. Klasseger före Mats och Simon Andersson i en Opel Adam som ville gå varm på den knixiga banan.

Mest meriterad i startfältet var (OK Mats A. jag vet att du är f.d brittisk rallymästare…) Opel Danmarks Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. När nu detta samarbete avslutats är Jacob billös men lyckades få låna en sponsors Opel Ascona  och tog den till nionde plats totalt.

Har inte lusläst resultatlistan men tror vinnaren i Grupp E-B-förare Björn Hansson/Lyn anDersson hade bäst marginal bakom sin Mazda. Tvåan och klubbkompisen Fredrik Dehlin/Madeleine Ruud Nielsen var nästan exakt minuten långsammare. Normalt snabbe tredje delen av ”Hässleholms-Maffian”, Viktoria Lindh/MagnusPersson upptäckte en ny grej i  Tingsryd, dumpersdäck är mer stryktåliga än en ”Dödskalle Golf”…

Samma erfarenhet fast här var den stolpe som stod för nära, gjorde Eslövs Erik Harrysson med Magnus Sigvardsson vid sin sida. Den udda Grupp F-Meganen blev lite gisten högerfram och gjorde att Marcus Ekdahl/Roger Clausson fick en lättare resa mot klasseger.

Ni som minns så var det ju också här ”Silver-VOC:en” var ute på lite grönbete för två år sedan och jag fick backa ur planteringen. Nu vill vissa illasinnade göra gällande att detta är orsaken till att samma plantering nu har ett stort hål mitt i. Själv tror jag mer på klimatförändringen…

*

I Eskilstuna kördes ”Torsdagsrallyt” där 116 startande som kördes i ”Ekebygropen” med en slinga på styvt två kilometer som kördes tre gånger. Vassast i gropen var förhandstippade Fagersta-föraren Martin Lundquist med sin Mitsubishi. Pierre Skytt berättar.”-När vi kom hit så upptäckte jag att vi glömde hasplåten hemma, sa en skrattande Martin som inte verkade speciellt bekymrad. 

Även om den var på väg mot Eskilstuna i ilfart så kördes första omgången utan plåt, ändå med snabbaste tid. Körsättet som skulle hålla i sig tävlingen igenom. Tvåa blev Ronnie Jakobsson från Kolsva MS med 5 sekunder upp till Martin. I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar blev det en fajt mellan Oskarshamns Mikael Ekman i Seat Ibiza som vann 7,9 sekunder före Mattias Hallberg från Haninge MK i Volvo 940. Den annars SM-åkande Stefan Hanhela laddade upp med nya grejor på bilen och ville känna sig för innan man anmäler sig till en SM-tävling, tyckte Hanhela. Nu satsade Stefan med hustrun Elisabeth bredvid sig i VW Polon S1600 till en andra plats men tappade en aning i sista åket och fick nöja sig med en tredjeplats.

Hos B-förarna blev det Eskilstuna i topp med Pontus Florin i Honda Civic som vanligt visade klass och fart. C-förarna toppade med Fredrik Blom från SMK Hälsinge i en Volvo 242. Hos dom mer standardbetonade bilarna hittar vi Eskilstunas Christian Granfors i sin Suzuki Swift i topp efter dom tre genomkörningarna. En till Granforsare med Dennis i förnamn blev det hos C-förarna som vann, också han i Suzuki Swift. I ekonomiklassen blev det också Eskilstuna MK på högsta platsen med Jonas Lindfors i VW Golf som sprintade snabbast. Hos ungdomarna fick vi åter se Oscar Packalen som segrare i sin Suzuki med pappa Stefan i högerstolen efter en lugn och säker körning. Eskilstuna MKs sprintcup är omtyckt men har till i år kanske satt sig lite i antal ekipage. Runt 110-120 stycken varje gång istället för 140 som förr om åren. Men Ekebygropen har sin begränsning och 116 bilar kan bara konstateras vara ett mycket lagom antal. Tävlingsledaren Anita Pentell tyckte att allt rullade på utan större problem och fick motta mycket lovord från såväl tävlande som den stora publik som strömmat till under dagen.”.

*

Avslutar med lite Opel-Spotting och den som bidrar är Ascona A-åkaren Stefan Helin. ”Hämtat denna idag för lite översyn. Jobbar bl.a. med veteranbilar på min verkstad mellan biltävlingarna. Opel Commodore 1970 och kunden 88 år ung.”.

Också ett sätt behålla evig ungdom, att köra en 70-tals Opel…

*

Trevlig Helg.