Blogg

Loeb het i Kanada, Sandell inblandad i "ARX-snackisen", tar sig i "Snapphane", Conny H, landets lyckligaste, Jamie blev historisk och Felix R i "obalans"...

I Kenya jobbas det för att återigen föra in East African Safari Rally i WRC-kalendern. Starkt stöd har arrangören av både landets president Kenyatta och FIA:s ”top dog” mäktige Jean Todt. Första steget blir att köra ”kandidat tävlingen” kommande vår och där det inom kort kommer att beslutas datum. Troligen rallystart i mars 2019.

*

Först i Q3 fick Johan Kristoffersson till det borta i Kanada och Trois Riveres med kvalseger. Annars har Sebastien Loeb dominerat och vann både Q1 och Q2 medan det bara blev en tolfte plats i Q3 när Kristoffersson vann. Här försvann både Loeb och Mattias Ekström efter efter en krasch i ”Jokern”. Ända toppar Loeb poängjakten på 132 poäng med Petter Solberg som tvåa på 123, skuggad av den värmländske teamkompisen i PSRX Volkswagen Sweden med två poäng mindre.

Tomelillas William Nilsson är med sin sjunde plats efter tre Q-race näst bäste svensk i RX2 men har långt upp till de bäste, Oliver Eriksson som toppar poängjakten på 145 poäng. Tvåa är Ben Philip Gundersen och trea Conner Martell. 

I ARX var Patrik Sandell inblandad i lördagens mest omtalade händelse. I ett av kvalheaten blev det för trångt efter start och där Ken Block inte lämnade någon plats för VW-föraren Tanner Foust. Inte heller Sandel kom undan oskadd, men värst gick det för Faust som frontade avbäraräcket, ”game over” för dagen.

*

Ska inte ta gift på det men jag är tämligen säker på att ”Mr Kullings”, Conny Hansson igår kväll var en av landets absolut lyckligaste invånare efter att ”vågspelet” med ”Kullingstrofén” avlöpt helt utan några brandintermezzo.

Fruktansvärt skönt att få beskedet: Sista bil har passerat mål på SS3, faktiskt så ”brast” det lite för mig då, erkänner Conny.

– Som ”högsta höns” så var jag ju om inte direkt ansvarig för tävlingen, så i alla fall moraliskt ansvarig…

Conny var den som drev på allra hårdast för att ”Trofén” skulle genomföras men med massor av extra jobb för att förhindra att det uppstod någon brand. Jobbet lönade sig och allt gick bra.

Efterarbetet fortgår, lite uppbromsat av maskinkrångel och vi har även vattentunnor som går med i vägskrapan, i fall det skulle uppstå gnistbildning, berättar Conny slutkörd efter 18 timmar i rallysportens tjänst.

Som jag berättade igår var det Sundsvalls Anton Eriksson som vann och det var aldrig något snack, Skoda-föraren tog samtliga tre sträckvinster. Minimal tidsdifferens var det i den sammanslagna klassen A-B-förare Grupp F/VOC där det blev seger för Isac Nordström/David Arhusiander med 0,6 sekunders marginal till Emil Andersson.

Ett gästspel i rallyskogen gjorde rallycrossaren Thomas Bryntesson med Ulf Rinden som notläsare i den snygga Volvo 240:an. Sjua i B-förare 2WD av de 29 som kom i mål är inget resultat som NMK Trøgstad-föraren behöver skämmas över.

Segermaskinen i Ungdomsrally Calle Carlberg från Nässjö hade ingen lyckad resa till Herrljunga. Hittade en sten redan på sträcka ett och efter den ”daten” var det bara att lasta och åka hem. Istället tog hemmaföraren Tim Lagerstam/Robin Bäckström hand om segern, fem sekunder före Emil och Andreas Friman.

Samma marginal hade vinnaren A-B Grupp E, Oscar Arvidsson/Isak Arvidsson, Gullabo med sin Toyota. Tvåa i en BMW blev Andreas Rosén/Linus Isaksson från Vingåker.

Bäste ”sörlänning” på västgötaslätten blev Joachim Grahn/Mikael Kjellgren, femma i 4WD. För dom var detta lite genrep inför ”lilla VM”, TV-Svängen den 1 september. Här har Jocke segern från 2017 att försvara men då med Rickard Nilsson i högerstolen. I år ersätter Kjellgren då Rickard är uppbunden av rallycross på Lohéac i Frankrike. Alla bilder från Herrljunga kommer från Henric Åkeson.

Till slut måste jag även erkänna att jag gjorde ett ”major mistake” när jag skrev att trean i Appendix K, Kinds Jan Hagberg körde Ford Escort. Så klart kör han Volvo vilket jag snabbt blev klar över från efter påpekande från ”Volvo-lovers”. Nu stannade det inte vid denna fadäs utan det blev även fel med att SMK Hörbys Sofia Sörensson/Erika Ledin tog sträckorna i Vedum som lite genrep i inför TV-Svängen. Mellan denna och Vedum ska tjejerna även köra EC Snapphanerallyt.

*

Mycket som jag lite svårt att förstå, till exempel varför en del rallyförare väljer att hålla arrangörerna på halster och inte anmäler sig förrän i absolut sista stund? Tänker på hur det ser ut i listan för Rally-SM:s näst sista deltävling EC Snapphanerallyt den 16-17 augusti. Med exakt en timma kvar av anmälningstiden har det äntligen tagit lite fart och nu finns 75 SM-åkare anmälda, plus då elva som kör i R1-klassen.  Under sista timman lär det komma ytterligare namn och därmed kan man nog säga att antalet SM-åkare i landet är runt 80-85 stycken. Hur man ska få den siffran att bli högre framöver, är lite av ”Tiotusen kronors-frågan” för MAS och Rallyutskottet.

*

I helgen blev brittiska racerföraren Jamie Chadwick historisk efter att hon som första kvinna vunnit ett Formel 3-race i Brittiska F3-mästerskapet. Säger det igen, mer tjejer i motorsporten!

*

Lukas Sundahl var i toppform när Porsche Carrera Cup Scandinavia  i helgen körde på Nürburgring. Sundahl vann första racet före Roar Lindland och Magnus Öhman som trea. Tvåan i cupen före Tysklandsresan,  Oscar Palm hade otur, blev påkörd så illa att han fick bryta och tappade en placering i cupen. Tvåa efter Sundahl är istället norrmannen Lindland, fem poäng före Palm men 23 bakom ledande Sundahl. 

Eslövs-baserade Brink Motorsport hade Mats ”Snickar-Matte” Karlsson med i toppfajten vilket slutade med en fjärde plats. Därmed ligger ”snickaren” femma i tabellen. Ledaren i Porsche Approved Cup, Anton Marklund gick in som sexa och leder nu klart för L-B Rantzow.

Sjua blev placeringen för Felix Rosenqvist och teamkamraten Kazuya Oshima i 80-mila racet på Fuji Speedway borta i Japan. Svårlösta balansproblem på deras Lexus gjorde att ma inte kunde hänga på de allra snabbaste.

Det här var ett blekt lopp från vår sida, men vi har haft någon form av obalans i bilen från och med kvalet och det har varit på gränsen till okörbart långa stunder, berättar Felix 

Vi ska sätta oss ner och analysera vad som egentligen hände och varför de här problemen uppstod. Förhoppningsvis kan vi lära oss något av det här, se till att vi kommer tillrätta med problemet och komma tillbaka starkare nästa gång…

Efter helgen ligger Felix och hans japanska kompis åtta i Super GT-tabellen.