Blogg

Meeke bröt i Skoda-debuten, Grøndal fick ge upp i Lausitz Rallye, Engström snabbast i Nässjö, WRC till Japan och Peugeots guldtrio!

Med tre sträckor av första dagen av belgiska stortävlingen 45. Rallye du Condroz-Huy 2018 är det med Citroênledning Stephane Lefebvre är 8,7 sekunder före hemmaföraren Adrian Fernémont i en Skoda. Kris Meeke hade ingen större lycka med sig i sin Skodadebut, låg trea när han fick bryta på fjärde sträcka med motorfel. Redan på shake down testade nye Toyota-föraren dock gränserna för Skodan och Henric Åkeson sitter på beviset i form av bild. 

Tungt namn som föråkare, f.d Citroên-basen Yves Matton så klart i en Citroên DS3 WRC. 

Att de belgiska sträckorna är lömska och svårkörda är allmänt känt. En som fick känna på detta var siste förare i startlistan Thierry Spens. Redan på shake down var helgen lika förstörd som hans Peueot 106 Rallye. Rallyt avslutas sent på söndag eftermiddag.

*

Det blev ingen femte seger för Anders Grøndal i ADMV Lausitz Rally i den nyreparerade R5-Fiestan. Inför tionde och sista sträckan låg han och Roger Eilertsen fyra, 1.40,8 bak ledaren när man fick kasta in handduken.

Vi må dessverre bryte Lausitz Rally før den siste prøven på grunn av sykdom, förklarade Anders.

Riktigt vad detta betyder framkom inte men brutit har han och tvåa var bästa placering under helgen.

Nu gick segern till Fabian Kreim som tog ledningen direkt på sträcka ett med sin Skoda. Lika stabil har Skoda-kollegan Matthias Kahle varit som tvåa och rullar in 13 sekunder bak Kreim. Långt hopp till trean Jaroslav Orsák, Fiesta och ännu längre till fyran Ferenc Kiss över tre minuter bak.

När Grøndal bröt hoppade landsmannen Arnt Gustav Olsen upp till nionde plats med automatik. Men någon toppstrid blev det inte för honom och Rune Eilertsen, åtta minuter upp till Kahle. Återkommer i morgon med de danska och svenska ”framgångarna” då man ännu inte kommit i mål.

*

Det blev Lars Engström/Kurt Vilson, Kullings MS som körde hem Novemberskölden med Volvo 940.Fast det var ingen lätt seger, bara 3,7 sekunder efter slutade Vimmerbys Victor Karlsson/Thomas Gustavsson med sin lilla R2-Fiesta. Även trean, Stefan Alemalm/Annie Hellstadius hade bra häng med Toyota Corollan, men fick ge sig med runt tio sekunder.

Fyra totalt och vassaste i Appendix K. blev hemmaföraren Mats Karlsson/Lars-Olof Gustavsson  med Volvo 242, bara tiondelen av sekunden bak Alenmalm. Bästa B-förare och sexa totalt blev Marcus Holm/Emil Fröberg från Fägre Mk i en BMW Compact. Sexa i A-förare 2WD och bästa skåning blev SMK Hörbys Pontus Berglund och Julia Thulin.

Snabbe ”ungdomen” Calle Carlberg med Torbjörn Carlberg vid sin sida och med klubbadress Nässjö MK vann klassen, men 17:e platsen totalt av de runt 150 som kom i mål smäller ännu högre.

För Johan Kastenman/Terese Lennartsson, Kristianstad Mk blev det ett kort rally, tekniskt mellann SS1 och 2. Än kortare för Asarums David Pettersson vars häftiga Toyota Starlet fick motorproblem redan på ettan.

*

Nu är det nog ganska klart att det blir WRC i Japan 2020. I samband med helgens observationstävling Shinsiro Rally signerade promotorn för WRC, Olivier Siesla symboliskt ett bevis på rallyts höjda status om två år. Då döps rallyt om till WRC Rally Japan.

*

Mycket kan sägas om Peugeots R5-bil, 208 T16 men inte att den går till historien som en av de vinstrikaste bilarna i ”Mini-WRC-klassen”. Trots detta fungerar ändå bilen hyggligt i nationella mästerskap och Peugeot Sport berättar gärna om att man vunnit tre nationella mästerskap under 2018. I Italien vann Andreucci Paolo, medan Marijan Griebel tog hand om Tyska Mästerskapet. Sist i vinnartrion är Rok Turk som körde hem mästerskapet i Slovenien.