Blogg

Meeke till Toyota, Solberg i Spanientest med Polon, startkurvan i Estering avgör och vilken bra film om Ronnie P.!

I dag går brittisk media ut med att Kris Meeke ska vara klar för Toyota Gazoo Racing för 2019. Enligt dessa ska nyheten offentliggöras på torsdag  i nästa vecka och därmed skulle Tommi Mäkinen och TGR:s line up bli Ott Tänak, Jari-Matti Latvala och så ”The Ulsterman som ny förare i tredje Yarisen. Med detta försvann också Craig Breen ut till vänster som lär vara den andre föraren som Mäkinen valde mellan. Att han fastnade för Meeke är inget konstigt, redan när han fick sprarken från Citroën förklarade TGR-basen att detta var ett felbeslut.

Kris behövs i WRC, inget snack om detta, var Mäkinens analys.

Nu däremot har alla inblandade hänglås på munnen och ingen vill ge några kommentarer alls. Dock verkar källorna trovärdiga så för mig finns inget tvivel utan att Meeke kör Toyota 2019. Men först är det Ford som gäller för honom och detta i helgens Rally Legends i San Marino. Här sätter han sig i en WRC Focus med Colin McRaes mentor Derek Ringer vid sin sida.

Därmed är Toyotas lag klart till skillnad från övriga tre. Även om stommarna känns klara så är det ett gäng som fortfarande hänger löst som, Hayden Paddon och Dani Sordo hos Hyundai. Likaså Esapekka Lappi f.d Toyota och Elfyn Evans, M-Sport och så klart Citroëns Mads Østberg och Craig Breen

*

Ingen tvekan utan att slutstriden om var WRC-guldet ska hamna är det allra hetaste i kommande Rally Catalunya Rally de Espana. Här tror jag att det kommer att avgöras vem som hyllas allra mest på den stora FIA-prisutdelningen i slutet av året. Sticker ut hakan redan nu, det blir till slut ändå Sebastien Ogier som tar sitt femte raka VM-guld. Glöm inte var ni läste det först…

Vid sidan av detta är det premiären för nya Volkswagen Polo GTI R5 som kommer att tilldra sig uppmärksamheten. Precis som alla andra i rallyt är Petter Solberg och Eric Camilli i full gång med test inför det lite komplicerade Spanien-besöket. Komplicerat då det här körs både asfalt och grus, vilket ställer extra strax krav på att få till rätt set up för de skiftande underlagen. Blir det sedan som för två år sedan hällregn under grusdelen blir det ännu tuffare, så onekligen blir det en tuff inledning som väntar nya ”Skoda-killern”. 

Nu inledde Solberg/Camilli med asfalttest innan norrmannen fick lämna för nya uppgifter, vi snackar alltså World RX helgen på tyska Estering. Här ska han som lite uppladdning försöka säkra VM-silver bakom Johan Kristoffersson, en nog så tuff uppgift. Men att han är lite upphetsad inför sin comeback i WRC-sammanhang är helt klart.

Hur coolt är inte detta, undrar Petter och svara själv.

Var riktigt spännande att återigen få sätta sig bakom ratten på Polon när vi inledde asfalttesterna inför Rally Spain.

Ingen tvivlar på att nya Polon blir en vinnare direkt och jag misstänker att man i Hannover noga studerat sin tjeckiska kusin inför den här satsningen. Petter verkar också känna att detta blir riktigt bra.

Fortsätter att utveckla med lite finlir, men känner mig redan bekväm och bilen känns verkligen bra! 

Inte bara på förarfronten det är lite ”silly season”, snackas även en del om läckan som antytt att det kan bli ett femte bilmärke i WRC 2019. Spekulationerna är många men de flesta bedömer jag som tämligen osannolika, som till exempel Mitsubishi. Enligt uppgift ska man var på gång till 2021, den som lever får se…

Mer troligt så hävdas det att man i Mladá Boleslav i största hemlighet jobbat med kursändring från WRC2 och R5 till WRC. Det som ändå känns lite mer sannolikt i detta än det japanska spåret skulle enligt källor nära Skoda vara att man fått överta all eller mycket av den kunskap/utveckling som Volkswagen la ner på nya WRC-Polon. En bil som hamnade i malpåse istället för att kämpa i WRC som Sven Smeets och hans medarbetare hade hoppats. Dessutom skulle det nog kännas ganska skönt i koncernen att alla de miljontal euro man plöjde ner i WRC-Polon ändå skulle betalas tillbaka om än under annan flagg men ändå inom koncernen…

*

Mer Volkswagen och då handlar det inte om någon malpåse, tvärtom då det helgen är dags för näst sista deltävlingen i World RX i Buxtehude och Estering. För redan klara världsmästaren Johan Krisotffersson finns bara en målsättning att ta så många poäng som möjligt och därmed förstärka PSRX Volkswagen Swedens position i Teammästerskapet. Nu leder man detta med 79 poängs försprång till EKS Audi  Sport. En tuff del av tävlingen i helgen är starten och första kurvan(bilden), en riktigt tajt hårnål höger. En kurva som ofta orsakar krascher berättar temachef Pernilla Solberg. Att komma genom denna oskadd är inte lätt, berättar värmländskan.

Ungefär som första få något fyrkantigt genom ett runt hål, så är första kurvan på Estering!

Medan Johan aldrig vunnit här har Petter Solberg en seger från 2014 att luta sig emot. Dessutom var det här han gjorde sin första tävling efter den svåra kraschen i Riga 2017 och körde med brutet nyckelben.

Helt klart var det smärtsamt men det gav mig samtidigt en riktig ”boost” när jag var ytterst nära att vinna, något jag vill göra i år!

Samma fina minnen har inte Johan alls från Estering.

Tack för att du påminner mig, jag har aldrig ens varit på pallen här. Detta blir också målsättningen för mig i helgen!

2016 säkrade Mattias Ekström sitt VM-guld just här och i fjol vann han tävlingen, så lita på att han vill upprepa detta  inför ”hemmapubliken” och visa att han har mycket kvar att ge.

Estering kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta och det är härifrån jag har de allra finaste minnen, konstaterar VM-tvåan.

Mellan honom och Solberg skiljer två poäng och lika mycket skiljer sedan Andreas Bakkerud från bronsplatsen. Lite längre avstånd har Sebastien Loeb, nio poäng upp till Audi-föraren.

*

Vissa saker här i livet ångrar man mer än andra, till exempel att jag inte köpte den fabriksbyggda Saab V4 Grupp 2 som stod till salu på Bilcentrum i Kristianstad 1971. En enda säsong hade bilen bakom sig där de stod med ”Till Salu-skylt” i vindrutan i bilhallen bland alla olika VW-modeller. Men inte blev det någon affär, modet svek mig och tur var kanske det, en Grupp 2-bil att köra i jobbet med var kanske inte optimalt…

En annan sak som jag ångrar är att jag aldrig åkte upp till Anderstorp när det bjöds på Formel 1 på mossen. På den tiden var inte den typen av racing något som imponerade på mig, tvärtom missades aldrig något tillfälle att håna både sporten och dess utövare. Nu däremot har jag ändrat uppfattning om F1-kämparna på 70-talet, både Ronnie Peterson och Reine Wisell har  min fulla beundran för vad de presterade underdel gyllene åren.

När så filmen ”Super Swede” hade premiär i våras bestämde jag mig absolut för att gå och se den på bio men som vanligt, det blev inget av med detta heller. Däremot såg jag den i går kväll på SVT Play, i elfte timmen då den försvinner från tablån på torsdag.

Säger bara vilken bra film detta är. En film som verkligen öppnar ögonen för vilken fantastisk förare Ronnie var, något som aldrig lyftes fram i dåtidens media. Tvärtom var det oftast rubriker som ”Ronnie bröt, igen!”. Hade jag fått bestämma skulle det vara obligatoriskt för alla medborgare i det här landet att se filmen för att ge honom lite upprättelse så här 40 år efter sin tragiska bortgång på Monza. Nu blir det inte så, men man kan alltid hoppas att så många som möjligt gör det ändå. Ett bättre porträtt av en av Sveriges bästa idrottsmän genom tiderna blir svårt att hitta…