Blogg

Norsk WRC-debut i Tyskland, Falsterbosprinten ställs in, Killingen flyttar, omstart för World RX och Citroën-Eric toppar Motorlördag!

När ”entry list” för WRC ADAC Rallye Deutschland släpptes så var det som bekant mycket mellanskånskt bland de drygt hundra anmälda i WRC-delen. För detta svarade Tom Kristensson, Hörby och Mats Andersson, Eslöv. Men där var även två danskar anmälda som i likhet med Tom och Mats kör Opel Adam R2. Först ut av ”di røe o hvide” är Lasse Murman Sørensen med Ole Frederiksen (bilden) vid sin sida. Tio bilar längre ner med #107 på sin Adam, startar så Jørgen Nielsen som i sista stund fått co-driver bekymmer. Nu löstes detta inom landets gränser och Line Lykke Jensen normalt hos Jacob Madsen som återigen plats i sin ”favobil” Opel Adam. En bil som hon hade sådana framgångar med tillsamans med Madsen.

Från Norge kommer Ole Chrtistian Veiby/Stig Rune Skjaermoen ( så klart även Mads Østberg och Andreas Mikkelsen) och den här gången anmäld med en Printsport R5-Skoda. Ole Christian har sällskap av mer sporadiskt tävlande landsmannen Even Moan med Glenn Bjørenrud i en Mitsubishi EVO X. Vad jag kunnat utröna, tredje tävlingen för året för Moan och definitivt  är det  WRC-debut helgen  den 16-19 augusti.

WRC-debut blir det även för f.d Opel Motorsports Marijan Griebel som numera kör i ERC. På hemmaplan gör han debut med WRC-bil låt vara av årgång 2016 men ändå betydligt vassare än något han tidigare kört. Bilen är en Citroën DS3 WRC och med denna blir han ensam om att köra ”veteran-WRC”. Normalt brukar greken Jourdan Serderidis också köra här, men nu kör han med dom stora grabbarna och för första gången i en WRC-Fiesta enligt nya reglementet. Utan att på något sätt värdera grekens förarkompetens tror jag ändå inte att varken Thierry Neuville eller Sebastian Ogier ligger sömnlös över hans anmälan…

*

Idag meddelade Södras Rally-SGA, Patrik Persson att det inte blir någon ”Falsterbosprinten” den 15 oktober. Anledningen till varför inte Trelleborgs MK kör som planerat framgår inte. En tävling som väcktes till liv av eldsjälen Lasse Mattsson för några år sedan och blivit uppskattad för sin enkelhet. Trots bitvis lite spårigt underlag har antalet startande varit bra och ett kul sätt att avsluta säsongen på för de skånska rallyåkarna. Men i år blir det inte så, men istället kanske det blir så att SMK Örkelljunga flyttar sin av torkan inställda ”Mini-Smedsvängen” till samma datum. Inget är helt klart ännu men chansen finns…

*

Tuffar på i EC Snapphanerallyt, med två dagar kvar av anmälningstiden står där nu 53 namn i SM-klasserna plus tio i ”R1” utanför SM. Bland SM-åkarna som anmält sig idag finns Thomas Thunström, Citroën och Patrik Flodin, BMW.

*

Medan Hässleholms MK sitter lugnt ner i båten vad gäller torkan och risken för skogsbränder valde idag Kils MK att flytta fram ”Killingen” från den 11 augusti till sista helgen i september. Kils MK skriver: ”Som ni alla vet gör denna sommaren med svår torka och brandrisk det svårt för oss arrangörer att arrangera rallytävling i skog och mark. Därför har även vi i tävlingsledningen i Kils Motorklubb Bil i samråd med Kils kommun och räddningstjänst tagit beslutet att skjuta upp Rally Killingen fram till sista helgen i september. Fastställt datum meddelas i ett pm.”

*

I helgen är det omstart för World RX och diverse supportklasser på andra sidan Atlanten i Kanada och på banan i Trois Rivieres tolv mil från Montreal. En enda skåning kör, Tomelillas William Nilsson i klassen ”RX2 International Series”.

Vi har haft uppehåll i snart fyra veckor, men det känns nästan som att jag varit borta i ett halvår, menar William.

Inför helgen håller den på Åsum Ring skolade Tomelilla-pågen en sjätte plats men leder även SM och är trea i RallyX Nordic.

Körde i Toris-Riviéres i fjol, hade då bra fart och nu hittar jag runt på banan,  en fin anläggning och mysig stad.

Som uppladdning har William varit på landslagsläger i Järvsö plus att han även besökt sitt team JC Raceteknik två gånger.

Helgen efter Kanada körs RallyX Nordic och då kommer ju min bil stå på båt till Sverige. Därför kommer jag hyra en annan bil till Danmark och Finland, berättar han.

Vi har jobbat på den och sett till att stol, ratt och inställningar passar mig!

*

William och hans kollegor i all ära men trots allt är det ändå World RX som står i fokus till helgen. Allra mest då ledande Johan Kristoffersson hos PSRX Volkswagen Sweden (bild från test i Riga). Trots stabil ledning med 40 poäng till tvåan, Andreas Bakkerud, Audi väljer värmlänningen att inta sin  vanliga ödmjuka inställning.

Känslan är precis som inför alla andra race, jag börjar om på noll och åker till Kanada för att ta så många poäng som möjligt. 

Trois Riveres och Kanada gillas av Johan även om han menar att stadsbanor som nu väntar, alltid är lite speciella.

Det finns absolut inget utrymme för misstag, men vii vann här förra året och en upprepning av det resultatet vore väldigt speciellt för mig.

I fjol när han tog över guldet från Mattias Ekström vann Johan totalt sju tävlingar och nu i halvtid har han redan fem segrar, är allting klart eller?

Det är mycket prat om det där, men jag bryr mig verkligen inte om det, kommenterar Johan.

Jag vet att många kanske inte tror mig när jag säger det, men det är sant. Visst, man är väl inte helt normal om man inte är medveten om det, men det upptar en väldigt liten del av mina tankar. Fokus ligger på mästerskapet!

*

Två som absolut vill förstöra helgen för Johan och även teamchef Petter Solberg är första utmanarna EKS med Mattias Ekström och Andreas Bakkerud. Hos Audi-gänget har det inte varit tal om semester istället har man jobbat för att få bättre snurr på S1:an och främst är det motorn och fjädringen som fått lite extra kärlek. Lite extra pulver i motorn skadar inte i Kanada berättar Ekström.

Här finns längsta raksträckan i hela VM-serien där går det över 200 km/t, samtidigt som det är en tuff kurva i slutet…

På banan har aldrig Ekström lyckats till hundra procent, på tre starter har det bara blivit en final och då blev han sist i denna 2015.

VM-tvåan Bakkerud har lyckats bättre och var på pallen för två år sedan och nu lovar både han och Ekström att nu ska det bli ändring. Bakkerud konstaterar.

Efter fyra vekors uppehåll är vi nu ”fired up”!

*

Lite mindre eldfängt än här hemma och som det verkar vara även i Kanada om man ska tro Bakkerud kör man nästa fredag den 10 augusti ”Tvilum Rallyshow” i Fårvang. Detta är Danmarks äldsta rallysprint med 40 års jubileum  på fredag och hit hittar stora delar av den danska eliten. Dock bara en enda svensk är anmäld, Stenungsunds Bjarne Rutgersson i sin Ford Escort. 

Till Fårvang mellan Aarhus och ViborgJylland kommer tuffa kombattanter som R5-åkarna Ib Kragh, Citroën och Kristian Poulsen, Skoda. En WRC-bil finns anmäld med Roland Poulsen bakom ratten på en Toyota Corolla. Däremot låter Hässleholms GP-vinnaren Brian Madsen sin WRC Peugeot 206 stanna kvar i garaget och plockar istället ut Peugeot 306 Maxi som även den vunnit på Garnisonens asfalt.

*

Mitt inlägg om ”Lycra-terrorister” fick en del återkopplingar både på facebook och via mail och jag kan konstatera att det var snällare på FB. I mailen fick jag veta att jag lever och efter att ha läst igenom dessa förstår jag också att allt var mitt fel, jag skulle stannat bakom så klart. En som dock är mer balanserad är ”cyklisten” Gustav Alm som skriver,  ”Hej Tommy. Som fd tävlingscyklist och senare ledare/tränare/mekaniker i continental-team (har fortfarande UCI-licens) på elitnivå och sedan ”forntiden” bilförare/rallyförare/codriver vill jag kommentera ditt inlägg. 

Jag håller med dig typ 95% och hur någon kan vara ”överlycklig” över den nya lagen fattar jag inte. Den kan vara till fördel om det är gynnsamt, om jag som cyklist ska svänga åt något håll lite senare och cykelbanan drar iväg åt ”fel håll”. I Skåne (Eslöv?) blev en cyklist dömd trots att ”alla” tyckte att det var ”smartaste” vägvalet, han blev dessutom påkörd men dömdes ändå).

En annan grej är underhållet av cykelbanorna, ibland ligger sandningsgruset kvar till midsommar och ibland är det gropigt/hål/annat elände som gör att man väljer vägen i stället, trots biltrafiken. Du är dock något på spåren ”att kommuner och Trafikverket framöver sparar en massa pengar.” 

Ibland ser/hör man bättre som cyklist än som bilförare så ibland ”är man olaglig” och ”skiter” i stopptecken, inte rätt men …. 

Att du gav en signal var bra, det gör att vi cyklister vet att någon vill om, ibland lite svårt att uppfatta att det ligger en bil bakom (fartvind/hjälmen/mm). Det naturliga i det läget (jag pratar om erfarna tävlingscyklister, inte några ”wanna a bees”), är att bilda enkelled – aldrig att visa finger mm. Den som i de team jag jobbat gett finger till en ”vanlig” bilist hade fått sig en ordentlig skrapa. 

Nu kommer mina sista 5%: Jag har cyklat mycket i Italien, Frankrike och Spanien. Där finns en helt annan attityd vs cyklister jmf med Sverige. Trots den aggressiva körstilen, speciellt i Italien, tar italienska, franska och spanska bilförare en otrolig hänsyn till cyklister. Jag har hört att en italiensk lastbil legat bakom mig i flera km (5?) utan att få krupp, utan väntat tålmodigt tills omkörningstillfälle gavs. Bilisterna tar ut avstånd till cyklisten, tutar aldrig aggressivt, har sällan problem med att vänta lite. Finns även ett samarbete: Kort tut=jag ligger bakom=bilda gärna enkelled, längre tut=nu kör jag om=vingla inte ut. Jag känner mig mycket tryggare som cyklist i Italien, Frankrike och Spanien än i Sverige. Varför? /GurraG”. Det är väl kanske som man sa i gamla Trafikmagasinet på tv, ”glöm inte att krama varandra i trafiken”…

*

Även om det är varmt och torrt som f-n gör nu Motorlördag återstart efter sommaruppehållet i  Kristianstadsbladet. ”Hösten” inleds med ett stort reportage om Citroën-rookien från Glimminge, Eric Nilsson och så klart Motorlistan

Trevlig helg!