Blogg

Ogier ryktena allt hetare, GRC-Sandell siktar på 2018, Tom K. kör årets viktigaste Adam-tävling och Pontus plus Magda i SVT:s "Duellen"!

Nu duggar uppgifterna att Sebastien Ogier är på väg till Citroën allt tätare och att han är Yves Mattons första val sticker ”Vinkel-basen” inte under stol med. Dock är han fullt införstådd med att Ogier egentligen är den förare som alla team vill ha på lönelistan. Men enligt fransk media jobbas det stenhårt för att Ogier ska ”komma hem”. Diskussioner förs och antagligen är hans ”rider” (listan på prylar som artister vill ha i sin loge) tämligen omfattande samtidigt som Matton redan förklarat att Citroëns budget inte är hur stor som helst. Känns också som att Matton är lite irriterad över att det redan avslöjats att man förhandlar med världsmästaren. På Autosports fråga hur nära man är att skriva kontrakt svarade ”Team Principal Matton” kort.
Spelar ingen roll om det är 90 procent eller 10 procent, så länge det inte är 100 procent är inget klart!
En sak är nog tämligen klar, kommer Ogier så lämnar med all säkerhet Sebastien Loeb Mattons teststab. Ingen större hemlighet att de båda inte har varandra som ”Vänner” på Facebook…
Fortfarande hävdar dock både Malcolm Wilson (M-Sport) och Ogier att det är Ford som gäller för 2018. Fakta eller rökridå men ett tufft krav har Ogier och det är att Wilson måste få med Ford som tillverkare för att få till ett fullvärdigt ”manufactur team”. En inte helt enkel nöt att knäcka kan jag tycka.

*
Känns lite konstigt att se Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger i Hyundai-kostymer med en i20 WRC bakom sig. Dock en syn vi får vänja oss resten av året och som jag tror även blir sanning 2018, eller vad tror ni?

*
Redan nu längtar säkert Oliver Solberg till den 23 september 2018 då han fyller 17-år. Därmed har han även åldern inne för att få lov att köra WRC och Rally Wales GB. I år kör han med stöd av Peugeot Norway med en 208 R2 och det blir med samma bil han gör entré i WRC till nästa år om planerna går i lås. Oliver är också klar över att det är rally han vill köra, rallycrossen i ”pappas bil” ser han enbart som komplement och bra träning.
För att komma maximalt förberedd till Wales 2018 ville Oliver få dispens och kunna köra ”reccen” till årets upplaga, något som dock inte tilläts för den då 16-årige ”gutten”.
Nu går Oliver i skolan ”FFSA Academy” i Frankrike och där en treårig utbildning med motorsport som huvudtema.

*
Har varit lite tyst om Patrik Sandell efter sitt teambyte i Red Bull Global Rallycross, från Bryan Herta Motorsport till Subaru Rally Team USA. Teamet har haft problem med att Subarun inte var tillräcklig utvecklad men enligt Patrik blir bilen allt bättre. Till nästa år är han säker på att han och Chris Atkinson ska kunna slåss om segrar.
Senast i Atlantic City slutade jämten på pallen i första racet men fick sedan bryta i det andra. Närmast väntar nu Seattle och där menar Sandell att det finns resurser för en ny pallplacering.
Ett år med mycket utveckling och vi har även visat några bra resultat. Tror stenhårt att vi kommer att vara med och slåss om GRC-segern till nästa år!

*
I morgon är körs näst sista deltävlingen i ADAC Opel Rallye Cup, Rallye Niedersachsen och kanske också årets viktigaste tävling för SMK Hörbys Tom Kristensson och Henrik Appelskog. Tom leder med 19 poängs försprång till britten Calvin Beattie och ett bra resultat i helgen kan innebära att ”Adam-segern” säkras. Nu är nog inte Beattie den förare som Tom allra helst vill slå utan det är snabbe dansken Jacob Madsen med Line Lykke Jensen i högerstolen. Madsen har varit tuff att slå hela året och har tre segrar mot Toms två. Men med två ”ej start” och en bruten tävling är Madsen dock borta från seger. Detta såvida inte både Tom och Beattie nollar i resten av tävlingarna samtidigt som det blir dansk full pott…
I tävlingen gör även Emil Bergkvist och Ola Fløene sin andra tävling i hop och detta med Peugeot Tysklands R5-208. Tuffa utmanare på de 14 sträckorna blir Fabian Kreim, Domink Dinkel och Hyundai-aspiranten Rene Mandel.

*
I helgen kördes Zandvoort Historic Grand Prix och där olyckligtvis en svår olycka inträffade. Franske racerföraren David Ferrer, 61 år kraschade sin March 701 så illa att han i går dog av sina skador.

*
Allt handlar inte om East Sweden Rally i rallysverige kommande helg, på söndag körs det även Trendab Rallycup med MSK Hammaren och Brukssvängen. I Dalby kör Arlövs MC ”Sydsen Bilteknik-rajset” och i Vallentuna är det YRC-Sprinten som körs.
I Bruksvängen är där runt 80 anmälda för att köra två specialsträckor, två gånger vilket ger 35 km SS. Storfavorit till segern heter enligt arrangören Ronnie Jakobsson Kolsva MS med en vinst från Strömkarlsrallyt i Trollhättan förra lördagen. Första start är klockan 10.00 från Skogsbruksskolan i Färna.

*
I Vallentuna erbjuds penningpriser på 5000 kronor i både 2 och 4WD för snabbaste åk. Med nya sammarbetspartnern YRC Rental i Stockholm AB startar tävlingen i Markim, Vallentuna. Tävlingen ingår i Östra Öppna Sprintcupen och är fjärde deltävlingen för året med runt 90 anmälda som också var maxantalet.
I den tyngsta klassen för 4 WD kan serieledande Jan Wikström Skutskärs MS i sin Toyota Corolla WRC räkna med en tuff uppvaktning från fjolårssegraren Björn Adolfsson KAK Stockholm och Stig Andervang Almunge MK, (bilden).
Hos 2WD-gänget är det ledaren Pontus Westman, Films MK med Volvo 240 som får känna sig jagad av MK Rimos Tommy Högström, Opel Corsa och serietrean Roger Helén, Rasbo MK.
Speaker, resultatgivning, servering, serviceplats är centrerad till målplasten vid Lena Gård i Markim, Vallentuna och första start klockan 11.00.

*
Samtidigt som Pontus Tidemand och Jonas Andersson kämpat om segern i East Sweden Rally sänds den förinspelade ”Duellen” i SVT klockan 20.00. I programmet ”Duellen” möter Pontus i Lars Stugemos R5-Skoda en 63 ton tung pansarvagn och målet är att se vem av de två som är snabbast. Pontus på en väg, medan utmanaren kör rätt igenom skogen.
Även EuroRX-tjejen från SMK Hörby Magda Andersson kommer att göra en duell på lördag. I hennes fall utmanar hon en Greyhound med sin Polo RX Supercar på en hundkapplöpningsbana i Stockholmstrakten. Upplagt för en kväll i tv-soffan.

*
Dessförinnan har som sagt SM-säsongen i rally avslutats och frågan är då vem som står som slutsegrare i de olika klasserna. Om detta återkommer jag i morgonen tipset och om övriga klasser ursäktar,  är trots allt det mesta intresset den här gången knutit till fajten mellan Skoda-åkarna Pontus Tidemand och PG Andersson. Men bakom dom två är det minst sagt lika tufft och frågan är om man ens kan utnämna topptrion i SM-tabellen, Thomas Thunström, Niclas Hägg och Mikael Wikström till andrahandsfavoriter? Istället tror jag att de bägge Mitsubishi-åkarna Tobias ”lill-Eken” Johansson och Mattias Adielsson kan bli för svåra för topptrion. Adielsson verkar taggad till tusen med sin nya gröna (?) Mitsubishi och vill avancera från sin fjärde plats.
Vi kommer göra allt vi kan för att vinna SM-guld. Att vinna guldet kommer inte bli lätt men det finns en chans så vi går för det, lovar Mattias.
Att köra rally i Östergötland är något som göteborgaren gillar.
Det här är en av mina favorittävlingar, alltid bra arrangemang och häftiga vägar. Jag hoppas att det blir lika krokigt som vanligt för det passar vår Mitsubishi bra, menar guldjägaren.
Vi har en mycket god känsla efter Kolsvarundan och jag ser att vi kan öka från det tempot som vi hade då och det kommer att bli riktigt utmanande att få mäta krafterna mot en världsmästare som Pontus Tidemand! 

*
FIA Asia Pacific Championship börjar lida mot sitt slut, en deltävling i Indien återstår och leder gör Ole Christian Veiby med MRF-teamets R5-Skoda. Det svenska inslaget i år har bestått av Trollhättans Robert Blomberg och Lars Andersson som kört en Weng-byggd Mitsubishi Mirage AP4. Nu är dock bilen och en hel del reservdelar plus en fraktcontainer till salu efter målgång i sista deltävlingen. Blomberg säljer ett komplett paket för att köra APRC och för detta får man betala 325 000€. Klart man blir lite sugen, men det är dj-ligt långa resor till tävlingarna…