Blogg

Ogier testar DTM, Johan J. frisk efter Finlands-kraschen, ingen förare som "fuskade", SM-trean kör kart och svenska racingframgångar i på Nürburgring.

Sebastien Ogier är en man som det alltid är mycket snack runt och nu är det hans framtid i WRC som är föremål för många spekulationer. De flesta experter är nog överens om att det krävs ett VM-guld för att han ska stanna kvar hos M-Sport Ford, om inte letar nog fransmannen nya utmaningar. En sådan kan i samklang med en säck full av euros, vara att blir teamkompis med Mads Østberg hos Citroën Racing och köra C3 WRC. 

Ett annat spår kan vara att byta sport helt och gå över till racing, (rallycross känns på något vis för futtigt för honom) och när det idag kom ”Breaking News” i ämnet ökar sannolikheten. Nyheten är att Ogier ska köra en Mercedes-AMG DTM C63 som gästförare när DTM flyttar över gränsen till Österrike den 21-23 september och gästar banan Spielberg Austria. Kanske kan detta vara första steget mot en ny karriär för den femfaldige världsmästaren…

*

Idag kom där positiva besked från Johan Johansson efter hans och Dennis Rådströms krasch i Rally Finland. Thomas Nilsson i teamet berättar.

Johan har i dag varit och gjort magnetröntgen av sin rygg och nacke och det visar sig att det inte var någon skada i Finland utan Johan är fullt frisk!

Han lägger också till för att lugna alla supportrar.

– Detta medför att vi nu med full kraft jobbar efter plan mot tävlingen i Turkiet. Stort tack för er support!!

*

När Rally Poland ger sig in i ERC efter flera år i WRC och då som näst sista tävling Junior U.27 där Tom Kristensson/Henrik Appelskog kör, blir det med en ny ”publiksträcka”, Mikołajki MAX. En sträcka som körs två gånger och mäter lite över nio kilometer och verkar bli en höjdare. Startar på grusvägar kring Mikolajki som är HQ för rallyt och avslutas i nya Mikolajki Arena inför fullsatta läktare, bara ett kort stenkast från service platsen.

Första gången vi kör en sådan här sträcka, förklarar tävlingsledaren Krzysztof Maciejewski.

Detta ger fansen möjlighet attt följa dramatiken på sträckan och sedan skifta över till annan dramatik på serviceplatsen bredvid målgången.

*

Än har inte efterdyningarna lagt sig helt efter Kullingstrofén berättar Conny Hansson. Vad gällde den bilförare som observerades i ”racemode” på en av sträckorna så har det nu klarlagts att det lyckligtvis inte var någon tävlande.

Ingen förare som var med i tävlingen har setts  åka på sträckan, berättar Conny.

Vad vi misstänker är istället att det filmas på SS och man sedan säljer/visar detta för deltagare. Därför filmas det i ”racestuk”…

Oavsett vilket, om det är överambitiös publik, ”avåkningsugna rallyfans” som letar indianöverfall eller gruppen som bara letar en ”bra kurva”, måste detta ofog få ett slut. Tråkigt nog var dock inte denna sabotör ensam, utan det förekom här som i de flesta tävlingar alltför mycket körande  innan start för att det ska vara hälsosamt för en rallyarrangör.

Så klart är det ändå skönt att inte tävlande ertappas med ”uppvärmning” men faktum kvarstår att företeelsen med kraftig ökad trafik på en sträcka före tävling  är problematisk. Lite respekt bör man absolut  visa boende längs små grusvägar där det normalt kanske kör 10-20 bilar i veckan och så före tävling ökar det till hundratals. Körs det dessutom med spårval i dikena och i ”racemode” blir problemet än större. Så en vädjan till alla er som rekar före tävling, tänk på vilka konsekvenser era ambitiösa föresatser kan ge. Att få ett tillstånds nej nästa gång man kommer och frågar om lov att köra för den här sakens skull, är absolut inget någon arrangör önskar. En tanke jag dessutom tror de allra flesta rallyfans delar…

*

Vissa får inte nog av att trampa gasen i botten och en sådan är onekligen Mattias Adielsson. I helgen gör han comeback som kartingförare i klassen Rotax Max DD2 i Lidköping. Teamet Mattias kör i är Radne Motor och efter Lidköping är det hemmatävlingen Göteborgs Stora Pris som väntar på SM-trean. Inget nytt för honom då han började åka karting redan som nioåring och fortsate här fram till att rallykarriären med Grupp N-Polon tog fart.

*

Kör ett litet racing uppsop, svårt att ha koll på alt och alla duktiga svenskar som tävlar i internationell konkurrens.

Vid Porsche-helgenNürburgring blev Gustav Malja bästa rookie i sista racet. I första slutade skåningen som 13:e förare och i det andra på nionde plats och blev då bästa nykomling.

Jag hade behövt hitta lite mer fart i framförallt två kurvor på kvalet för att få starta längre fram och kunnat utmana om topp- fem, menade Malja.

*

Då gick det bättre i samma tävling för Henrik Skoog som var bäste svensk i båda racen. Resultatraden blev femma och sexa.

Vi har haft bra fart i helgen och det känns riktigt kul att vara med så här högt upp i resultatlistan, summerade Skoog.

*

På samma bana och samma helg kördes även ADAC GT Masters och där Tomelillas Jimmy Eriksson gjorde debut i klassen. I en Lamborghini Huracán GT3 i par med Jonathan Judek slutade man trea bland Lamborghini-förarna. Slutresultat totalt blev dock blygsammare 21:a och 26:e.

*

Noterar att danska ASK Hedeland ska hålla ett informationsmöte för sins funktionärer vid sina kommande tävlingar. Inget konstigt med detta, tvärtom alltid positivt när funktionärerna får känna sig involverade. Däremot höjer jag ögonbrynen för en punkt på dagordningen,       ”Hvordan takler vi ”pressen”.  Nu vet jag inte vad som syftas med punkten,  om det handlar om att få mer publicitet för motorsporten är det så klart enbart positivt. Men med ordet ”tacklar” känns det mer som att danska rallyklubbar vill försvåra för pressen att bevaka ”motorløb”.

Nu har jag aldrig förstått vad det är som är problem med kombinationen ”dansk rally” och media, här hemma har jag absolut ingen uppfattning att det är samma problem, men något är uppenbarligen på andra sidan Øresund. Känns dock inte som att bästa utgångsläge för ett bättre klimat, är att informera hur man tacklar mig och mina kollegor…