Blogg

Sebastien Loeb hetare än på länge, Meeke kör Skoda, Grönholm hoppas på mer Hyundai-stöd, publiksäkerhet (?) och Emma kör R5 Citroên 2019!

Utan tvekan skakade Sebastian Loebs tunga Spanienseger om i WRC-världen och allra mest skakade det nog i Paris. Detta med tanke på Citroêns klena framgångar sedan utan tvekan världens bästa rallyförare i modern tid, la hjälmen på hyllan. Plötsligt var bilen som många inklusive Kris Meeke dömt ut, återigen en vinnare bara rätt förare satt bakom ratten. PR-värdet är obeskrivligt, fransk ikonisk världsmästare i fransk bil måste vara rena julbordet för reklamfolket hos Citroën. Nu gäller det bara för Pierre Budar att få ihop paketet, alltså behålla Loeb i teamet. 

Loeb själv har inte sagt tvärnej till en fortsättning nu när World RX med Peugeot är i brygga. Visserligen har det ryktats om att han ska fortsätta i rallycross i egen regi med Sebastian Loeb Racing men det är nog helt avhängigt hur framtiden blir för VM-serien. Om det blir ett mellanår här, så kan nog trots allt ett WRC-program vara lockande för 44-åringen.

Enligt brittisk media har även Budar öppnat upp för att köra med tre bilar i WRC 2019 trots att han tidigare förklarat att två bilar är vad som gäller till nästa år. I dag innebär detta att bara Sebastien Ogier och Esapekka Lappi är säkra på att köra C3 WRC till nästa år. Efter Spanien har självförtroendet stärkts hos fransmännen och för första gången på länge känner dom att man både kan och vill vara med och utmana om Märkes-VM till nästa år. Diskussioner pågår för fullt med de tyngsta  samarbetspartnerna Abu Dhabi och oljebolaget Total om att öka sina insatser för att göra en tredje bil startklar.

Helt ärligt, vi plockar inte över en förare som Ogier om inte vi har ambition att vinna VM, menar en källa nära Citroên-toppen.

Enligt samma källa är det Loeb som har bollen och så länge han är med i ”PSA-familjen” är allting möjligt. Trots att många hävdar att Loebs seger var det samma som att Craig Breen gjort sitt hos Citroên menar källan tvärtom. Skulle Loeb bestämma sig för at WRC så blir et med största sannolikhet ingen full säsong vilket öppnar upp för irländaren att köra de tävlingar som Loeb avstår. Klart är också att Citroên kommer att fortsätta i WRC minst två år till alltså lika länge som Ogier har kontrakt. Men så dyker det plötsligt upp nya uppgifter att även M-Sport Ford försöker få över Loeb för att sätta sig i en av deras bilar  istället för en av Budars. Även här ska det då handla om delar av WRC-programmet för nästa år. 

Förstår Malcolm Wilson som i dagsläget ser ut att få basa över ett gäng ”icke-vinnare” till nästa år. Lite elakt för Elfyn Evans har ju faktiskt visat att han kan vinna om alla förutsättningar är dom rätta. Tyvärr är det sällan att så är fallet och samma sak för Teemu Sunninen som än så länge är lite av oslipad diamant. Båda två gjorde årsbästa i Portugal där Evans slutade tvåa och Sunninen trea. Men för att vara med och slåss om Märkes-guld krävs påfyllning och detta av en etablerad vinnare, var finns då denne att hitta? Hayden Paddon nämns och så även Mads Østberg men ingen av de två kan med bästa vilja i världen fylla ut Ogiers föraroverall men vad återstår då, inte mycket som jag ser det. Kris Meeke kunde varit ett namn med där var Mäkinen snabbare med kontraktspennan.  

 Men Wilson letar även efter unga talanger, bland annat ska WRC2-fyran Gus Greensmith inom kort testa en WRC-Fiesta. Även andra av samma kaliber lär inom kort få samma möjlighet kanske Pontus Tidemand kan vara en, vad vet jag…

*

Samtidigt med denna cirkus gick idag Loeb och Red Bull ut med nyheten att han gör ett nytt försök i Dakarrallyt till nästa år. I en bil från PH Sport hoppas han och Daniel Elena på bättre lyckad den här gången, i år bröt man efter en tung krasch. Med start tidigt i januari och målgång en styv vecka före Rally Monte Carlo lär det bli svårt för Loeb att få till en start i WRC-premiären. Men Rally Sweden är sedan några veckor längre fram, då kanske…

*

I dag var Kris Meeke återigen i Puppola för att känna på sitt nya arbetsredskap Yaris WRC. Men av detta blev det inte mycket då det föll snö över testvägen och allt fick ställas in. Därmed får ytterligare test vänta ett tag för direkt efter flög Meeke till Belgien för att börja förbereda sig inför Skoda-starten i Rallye du Condroz i helgen. Sedan Paul Nagel lämnat högerstolen är det istället belgaren Renaud Jamoul som ska läsa noterna i avslutningen på Belgiska Mästerskapet.

*

World RX är för närvarande i ett gungfly efter att Audi, Peugeot och OMSE bestämt sig för att byta inriktning. Kvar är då Volkswagen och så även Hyundai om än i blygsammare tappning än andra. Marcus Grönholm med sitt team GRX och genom sonen Niclas kört med en i20 Supercar och hoppas på fortsatt stöd från Koreanerna. Till norska Parc Ferme säger Marcus.

Vi har fått god hjälp från Hyundai i år och hoppas att dom fått upp ögonen för vad vi sysslar med, säger Marcus.

Jag hoppas hela tiden på en fortsättning!

Blir spännande att se om det går att få ihop ett Rallycross-VM 2019 och se om Johan Kristoffersson kan köra hem en tredje VM-titel.

*

På tal om Johan så berättar pappa Tommy Kristoffersson i värmländsk media att man beställt två Volkswagen Polo GTI R5 som man går och väntar på. Några definitiva planer presenteras inte men med tanke på hur bra det gick för Johan i årets Rally Sweden utgår jag från att en bil kommer att köras där och av honom. Men vem som sätter sig i bil två är oklart.

*

I Spanien visade Louis Moya mig en film från årets rally som gjorde Sainz gamle co-driver upprörd. På filmen såg man hur 56-årige irländaren Eamon Boland sladdar på tvären rakt fram i ett vägbyte. R5-Fiestan passerar rakt igenom de felplacerade  publiken som får slänga sig åt sidan. Enligt uppgift skadades dock ingen. Men Moya var upprörd.

– Sådant här få absolut inte hända och definitivt inte i mitt rally, dundrade Moya vid middagen.

WRC har inte råd med sådana här arrangörsmissar, publiksäkerheten behöver helt klart förbättras!

I samma ämne skrev co-driver proffset Jim Hjerpe en tänkvärd sak på Facebook efter helgens Marknadsnatta. 

•••Det är dags att tänka till!•••

I Sverige har publik generellt sett alltid varit duktiga på att stå på bra ställen, men det är något som verkligen gått utför på sistone.

På de tävlingar jag åkt i Sverige de senaste åren så har jag fler tävlingar där jag svurit över publik än tävlingar där jag inte gjort det, vilket känns oerhört tråkigt. På SM-tävlingen i Linköping hade vi en person som gick tvärs över vägen precis när vi kom, turligt nog på ett brett ställe på asfalt, så vi kunde styra förbi. Det var kanske bara ren otur, men det får inte ske ändå. Andra gånger ser man publik på yttern av någon sväng, eller på innern där man mycket väl kunnat hamna utan att ha gjort ett större misstag.

Förstår inte folk vad som kan hända? Förstår inte folk vad det skulle innebära för rallysporten om det händer en allvarlig olycka?
Och de gånger det går bra, förstår inte folk att de förstör för de tävlande? Bara genom en sån sak som att gå precis på kanten av vägen, även på en raksträcka, när tävlande kommer i 170-190 km/h? Det är högst otrevligt, kan jag informera om. Tänk om vi får punktering just där? Eller om ett styrstag eller en bärarm brister just där?

Kolla på den här filmen, och om det är någon som kan, så förklara gärna för mig hur de personer som står på innern i högern tänker?!

Så snälla, alla som är ute och kollar, tänk er för en extra gång vart ni placerar er!

*

Tjejen från Kanarieöarna Emma Falcón körde hem ”ERC Ladies Trophy” efter en tuff uppgörelse med brittiska Catie Munnings. Inte förrän vid finale ni Rally Liepaja kunde Emma pusta ut trots att hon fick stryk av Catie där blev det ändå ERC-guld. Något som gör att hon till nästa år kommer att köra en Citroên C3 R5 i det spanska mästerskapet. Tre tävlingar på grus och tre på asfalt väntar henne. Men ERC-tävlingen på hemmaön vill hon inte missa och det finns även planer på ytterligare start under året. Detta som uppladdning för full ”ERC-campaign” 2020. I ryggen har Emma både Citroën Las Palmas och Kanarieöarnas ”regering”, känns ganska okej måste jag säga…