Blogg

Subaru närmare WRC(?), prisfall på R5:or, Tom K. jagar, Adam Cup kan räddas och storm på SBF-havet...

Ryktet om Subarus återkomst till WRC växer sig allt starkare och en av de ivrigaste att skynda på utvecklingen är Toyotas ”president” Toyoda. Han inser att ju fler biltillverkare desto bättre är det för Rally-VM. Toyoda har även pressat Mitsubishi till en comeback men här är det märkbart tystare i rykteskarusellen.

Senast att ta upp saken är japanska motorsajtens ”Response” som hävdar att en ny Impreza tillverkad med européer som målgrupp, ska utgöra grunden för VM-comeback redan 2020. I så fall perfekt timing med tanke på att Rally Japan då räknar med att ha fått plats i WRC-kalendern. Vad vore då mer lämpligt än att skjuta av en Subaru-missil samtidigt?

I år är det tio år sedan som de Prodrive-byggda blå Subaru-bilarna körde sin sista tävling under Subaru World Rally Team. Då tog Petter Solberg i sista versionen av Impreza WRC till en andra plats i Akropolisrallyt innan det från Japan kom order om nerläggning i november. 

*

I samband med Rally Australia arrangeras även ”The Sidney Gala” där hedersbetygelser delas ut till olika i WRC-gänget. En kategori är ”Co-driver of the year” och där Mads Østbergs nya bisittare Torstein Eriksen är en av de nominerade. Andra platsen bakom Ott Tänak i Finland är det som smäller allra högst för Torstein under året, såvida det inte blir seger i WRC-finalen. 

*

När det kommer nya R5-bilar 2019 förväntas priserna på begagnade falla en aning, detta om man ska tro på brittiska ”Köp/Sälj-sajter”. Till exempel menas att en R5 Fiesta evo2  till nästa år kommer att kunna köpas för runt 1,2 miljoner svenska kronor. Redan nu finns bilar ute för försäljning till priser som tangerar detta, den här från 2013 ligger dock 300 000 kronor över det som förväntas under nästa år.

*

En som kört mycket R5-Fiesta är britten Gus Greensmith, fyra i årets WRC2 och som kan vara en av de som får möjlighet att köra WRC-Fiesta 2019. I veckan har 22 åringen som även provat att vara målvakt i ett av Manchester Citys juniorlag, testat en av M-Sports Fords bilar. En upplevelse  han betecknade som ”häpnadsväckande snabb”…

*

Som svensk är det kul att notera att ERC-news oftare nämner Tom Kristensson/Henrik Appelskog i sitt nyhetsflöde än Opel-kompisen tillika ERC-vinnaren Martins Sesks. I dag är det en grej om när Tom mötte förste Opel-utmanaren, spanjoren  Efren Llarena, Peugeot. Det var också han som hade kunnat snuva Tom på silvret om det vealt sig illa då bara 14 poäng skilde. Men tyvärr för Efren fick han inte ihop budget för att köra finalen Rally Liepaja. Därmed var saken klar, vilket Tom i artikeln märkligt men så klart väldigt sportsligt, beklagar.

Det var mycket tråkigt att han inte kunde tävla mot oss, jag ville verkligen kämpat om poängen på sträckorna, menar Tom.

Jag är verkligen ledsen för hans skull, men så är rally och bara hoppas att Efren kommer tillbaka ännu starkare!

För Tom innebar Rally Liepaja avslut på första delen av sitt livs resa, att bl tvåa i Rally-EM är så stort att han medger att det fortfarande är lite svårt att greppa.

Oavsett hur det blir framöver så kan ingen ta ifrån mig och Henrik vad vi presterat sedan vi började tävla ihop, stort är bara förnamnet, menar nu hårt sponsorjagande Tom.

Det är egentligen jakt på budget 24/7 och fattar egentligen inte att jag även hinner med att jobb…

Målet är nu mer eller mindre utkristalliserat, att få till en ratt i J-WRC för 2019. Men dit är det långt medger SMK Hörby-föraren.

Dj-ligt långt, men jag ska absolut göra ett försök!

*

Mer med Kristensson anknytning och redan i höst aviserades att ADAC Opel Rallyc Cup som både han, Emil Bergkvist och i Elias Lundberg vunnit skulle försvinna. Anledningen enligt källor i Tyskland skulle vara att cupen var tänkt att vaska fram nya friska inhemska rallytalanger men det har ju gått så där. Inte bara tre svenska vinnare utan även en finsk i form av Jari Huttunen, medan det aldrig varit någon tysk i närheten av cupeseger.

Nu visar det sig enligt Ericsson Motorsport att det kan finnas en öppning för en fortsättning. Enligt dom ska tunga ADAC få ihop det med DMSB ett annat tysk bilsportförbund i ett försök att rädda den populära serien med speciellt framtagna Opel Adam Cup-bilar.

Ryktet säger även att Peugeot är ute efter att strypa all motorsportverksamhet hos Opel vilket så klart känns minst sagt okänsligt för oss ”Rüsselsheimare”. Istället vill dom ha allt ljus på sina egna bilar, i synnerhet som R2-Opel Adam vid flera tillfällen visat sig snabbare än R2-Peugeot. Självklart inget som ses med blida ögonen av fransmännen… 

Samtidigt med detta aviseras att det kommer nya R2-varianter från både Peugeot och Ford. Fords Fiesta kommer så klart bli ny bil för J-WRC 2019 och då i regi av M-Sport Poland som tidigare. Tekniska nyheterna under skalet är dock fortfarande lite hemliga. Än mer oklart är det hur Peugeots nya R2-bil kommer att se ut då den inte aviseras förrän senare delen av 2019.

*

Har nu fått ta del av den nya tänkta distriktsindelningen som ska göra Svenska Bilsportförbundet till ”ett modernare idrottsförbund”. Om indelningen blir som tänkt finns ingen större anledning till irritation i det som numera är Södra BF och Smålands BF. Distrikten läggs samman till ett där även då Halland och Blekinge ingår. Om man tänker rally så innebär detta att SSRC:s område blir exakt detsamma som DM. Så här var det ju faktiskt fram till mitten av 70-talet när Småland med Gösta ”Frisören” Johansson i spetsen tvingade fram en delning. Medan smålänningarna jublade var irrationen för att inte säga ilskan, hos kamraterna i Södra desto större. Detta har nu lagt sig och inom kort ska då cirkeln slutas och alla ska återigen förbrödras i samma SBF-distrikt.

Värre, mycket värre blir det för som som kommer att ingå i ”Svensk Bilsport Norr” som sträcker sig från Kiruna i norr till Ludvika i söder. Här kommer man att kunna snacka DM med stora bokstäver då det skiljer 120 mil enkel resa mellan de båda orterna. Samma avstånd för en Hörby-förare skulle inneburit att han efter TV-Svängen sedan skulle ta sig till München för en DM-final, tuffa pix. Svensk Bilsport Väst sträcker sig sedan från Höljes i norr till Svenljunga i söder, runt 30 mil fågelvägen. Minsta distrikt ytmässigt verkar bli ”Svensk Bilsport Öst”, från Uppland till Östergötland och allt däremellan. Noterbart är Närke som ligger mitt i landet, hamnar i Väst.

Jag konstaterar enbart att jag är skeptisk, för att inte säga mycket skeptisk till nytänket så här långt. Nu har det dock inte presenterats några konkreta förslag på hur jobbet i distrikten framöver ska utformas, så fram till dess handlar det nog om att sitta still i båten. Fast av diskussionerna på sociala medier så är det redan full storm på SBF-havet och att då sitta still i en vilt gungande båt, det är inte så dj-la enkelt…