Blogg

Tidemand kör WRC Rally Mexico, Tyskland hänger löst i WRC 2021, Kajto Skoda-satsar i WRC3, cirkeln sluts, Röjsel saknar SM-motivation och Myrsell hoppar av EM på grund av Corona!

Breaking News! För några minuter sedan kom glädjande besked från Pontus Tidemand och Patrik Barth.

Foto: Tommy Svensson

—Vi åker till Mexiko! 

    – Ni vet alla att Patrik och jag hade jättekul på Rally Sweden och Toksport WRT kände likadant och var nöjda med vår föreställning, så vi fortsätter vårt teamarbete redan i nästa WRC-event om ett par veckor. Spännande tider!

    Har sagt det förut, oerhört klokt av Pontus att ta ett steg tillbaka och ladda om i WRC2. Tror faktiskt att detta kan bära långt, kanske ändå till nytt VM-guld… 

    *

    I fjol fick inte FIA och WRC-promotor Oliver Ciesla klart med kalendern för 2020 förrän långt ut på hösten vilket sjävklart inte var optimalt för någon. Detta ska inte få lov att upprepas och redan i juni har ”il president” Jean Todt lovat presentera säsongen 2021. Detta lovar han i en intervju med DirtFish och där han även tryckte på det i min värld omöjliga, att Rally Sweden måste erbjuda mer vinter än i år. Dock finns inte Värmland med när han i samma intervju nämner att det kommer att bli ”some changes” i kalendern för nästa år. Här nämner Todt istället Rally Deutschland som troligen åker ur kalendern till förmån för Spanien. Riktigt vad det är som gör att tyskarna får onda ögat framgår inte, men faktum är att redan till i år snackades om att inte längre köra rally med ”hinkelsteins” som banmarkering. Lite märkligt med tanke på både hur stort rallyintresse som finns i Tyskland, plus den gigantiska bilmarknaden som en av Europas starkaste ekonomier svarar för.  Redan när Spanien fick lämna så mer eller mindre utlovades en snabb comeback i kalendern vilket nu också blir verklighet. Samma sak med Rally Australia som i år ersatts av Rally New Zeeland men ”The Kiwis” får nöja sig med att köra VM-rally ett år.

    Foto: Tommy Svensson

    En tävling som varit föremål för kritik de senaste åren är Tour de Corse som utgör Frankrikes bidrag. Kritiken har bestått av att det är svårt för både tävlande och åskådare att ta sig till den lilla ön i Medelhavet. Med säte i Paris vill samtidigt inte FIA gå allt för hårt fram, utan har uppmanat Franska Bilsportförbundet att hitta ny arrangör för att inte riskera att stå utan WRC-tävling. Med Oliver Cieslas besök i Zagreb stärks kroaternas möjligheter att få till till stånd ett avtal inför 2021 med Rally Croatia. Redan i höst ska en så kallad observationstävling köras, precis som gjorts i Estland och Rally Estonia, en annan stark utmanare till nästa år. 

    Frågan är då vem som vid sidan av Tyskland, som riskerar att mista deltävling i Rally-VM? Som jag ser det är Turkiet en tävling som inte verkar få så många  ”gilla” av de inblandade. Till exempel skrev någon på Twitter, ”minimum för att få bli WRC-arrangör är att det finns vägar att köra på…”. En ganska relevant invändning och det är bara att hålla med efter att ha sett de turkiska sträckorna. Lägger man även till att det är politiskt oroligt i den delen av världen plus att det är svårt att locka någon större publik till det gigantiska grustag där Rally Turkey körs så borde deras tid vara utmätt. Problem är bara att FIA vill se WRC i alla världsdelar.

    Foto: Tom Kristensson

    We talk about the world rally, we want rallies in Europe, ideally the Middle East, Africa, Asia, Oceania and in North and South America, säger Todt till DirtFish.

    Då kan man nog misstänka att han menar att Turkiet räknas till Mellanöstern såvida han inte ser en comeback av Rally Jordania framför sig. Ovisst är också läget i Chile om det har stabiliserat sig till nästa år eller om det fortsatt jäser bland folket. En annan sak är att australiensarna även uppmanats att hitta nytt område för att köra Rally Australia. I fjol var det de gigantiska skogsbränderna som satte stopp, men det är inte detta som gör att FIA vill ändra. Coffs Harbour är enligt dom alldeles för litet och avlägset för att göra det möjligt att locka större publik än vad som funnits New South Wales efter flytten från Perth för tio år sedan. 

    *

    Foto: LOTOS

    I fjol alternerade polacken Kajetan Kajetanowicz, kallad Kajto mellan Volkswagen Polo och Skoda Fabia i WRC2, med fem starter med Polon och två i Skoda. Bäst lyckades han i Turkiet där det blev seger med Skodan och där två tredje platser med Polon blev bästa resultat med VW-loggan på overallen. Nu laddar 41 åringen  om med full säsong i WRC3 och som vanligt med trogna samarbetspartnern oljebolaget Lotos i ryggen. Något hattande mellan Polo och Skoda blir det inte utan 2020 kommer det att köras tjeckiskt för Kajto i WRC3. Premiär för honom och co-driver Maciej Szczepaniak blir det i Rally Mexico.  

    *

    Fylls på i WRC3 och klar för start är nu även chilenaren Alberto Heller som kommer att köra R5-Fiesta och göra debut i Mexiko. Även landsmannen Emilio Fernández med ett tidigare förflutet i J-WRC innan han i fjol satsade på hemmamästerskapet byter till WRC. I hans fall blir det dock i WRC2 med samma team som Pontus Tidemand körde för i Rally Sweden, tyska Toksport WRT

    *.

    Foto: Tommy Svensson

    Avdelningen onödigt vetande kring millenieskiftet var Harri Rovanperä och Gwyndaf Evans teamkamrater hos Seat Sport när man körde WRC med Cordoban. Det var dock med en Peugeot 206 WRC som Harri tog sin enda VM-seger i karriären, den i Rally Sweden 2001.  Detta kan inte f.d busschaufför Gwyndaf matcha med sin enda start i Värmland tio år tidigare med en Ford Sierra Cosworth, något som slutade med ”accidental damage”.

    Foto: Tommy Svensson

    Nu 20 år senare är Kalle Rovanperä och Elfyn Evans temakompisar hos Toyota Gazoo Racing. Sådan far sådan son stämmer uppenbarligen väl i sammanhanget! 

    *

    I går kom ett tråkigt besked från ”Masdjävulen” Daniel Röjsel som hoppar av SM-premiären Rally Vännäs i helgen. Han kom in sent med sin anmälan där det avslöjades att han skulle köra R-Sports fräna Renault Clio. Men lika sent meddelar han att motivation saknas. Röjsel berättar. ”Provkört och klart inför SM i Vännäs. Dock ett litet problem. Jag hittar inte glöden för rally, och den infann sig heller inte under denna första körning efter ett uppehåll på flera månader, vilket var min förhoppning. Dax att göra något annat ett tag. Helt mitt beslut. Stort tack ändå till Johnny och R-Sport! Frän bil som går som bara den och har helt klart potential för något bra.”. Därmed försvann en av de tyngsta favoriterna i klassen Trimmat. Så klart trist, men bara att högakta Daniel för att han insåg detta i förväg istället för att bränna iväg en massa pengar på något som ändå inte blev så kul…

    *

    Än har vi inte sett slutet på antalet anmälda till Teammästerskapet i Rally SM och i går kom anmälan från det 13:e teamet, PAKA Enginering. Tre förare är nominerande och alla köra Mitsubishi R5, Joachim Carlström/Christer Carlsson-Dan Johannesson/Joakim Johannesson-Jonna Eson Brådhe & Julia Thulin.

    Foto: privat

    De sistnämnda kommer med helt ny look på sin bil och kanske jag får på f-n för det, men bilen är både fräck men samtidigt lite ”tjejig” med sina rosa inslag i det svarta…

    Inte heller rally går fri från Corona-viruset och om lite mer än två veckor skulle Mats Myrsell/Esko Juntilla haft premiär på sin EM-turné med spanska Rally Costa Brava. Så blir det inte utan Mats har dragit tillbaka sin anmälan berättar han.

    På grund av Coronavirus-epidemin är jag och Esko Junttila mycket oroliga över de sista dagarnas utveckling. Då vi har 100 procentig insikt hur stor och farlig smittspridningen är i Kina, Asien, Syd Europa just nu, så ser vi oss tvingade vi avbryta all tävlingskörning i Europa sex månader framöver.

    – Vi tänker på vår och våra familjer och våra företags anställda i första hand och vill inte riskera att något onödigt händer. Måste försöka få en helhetsbild över hur denna epidemi kommer att fortgå. Vi anser att Corona-epidemin inte är att leka med och måste tas med fullaste alvar. Tack för er förståelse, vi hoppas att vi kan ta upp förhandlingarna efter att denna epidemi avslutats.”

    Foto: Tommy Svensson

    Med EM borta ur bilden så kanske jag kan fresta med möjligheten att ta en ny inteckning i ”Glentons Vandringspris” genom att mer på hemmaplan försöka vinna Bilmånsson Hörby Rallysprint som i år körs den 19 april? Förra segern tog 2018 med ”The  Black Beast” ihop med Morgan Hansson, sugen igen Mats? 

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.