Blogg

Tre nya år för Rally Sweden i WRC, tufft på Sardinien, Rådström i topp efter SS12, Tom K. nöjd trea, Johan vann i Nyköping plus "breekaas" i Vinslöv!

Blir en lite splittrad Motorbloggen då varken Gästabudstrofén (Rally-SM) eller WRC Rally Italia Sardegna är klara när jag skriver detta. Inte heller full koll på TCR Scandinavia eller World/Euro RX i Hell. Väntar även på resultaten från Hässleholms ”Temahallen Grusuprint” så när det blir som det ska så får det bli som det blir.

*

Börjar med den absolut gladaste nyheten för veckan och något som jag verkligen längtat efter att få lov att skriva,  ”RALLY SWEDEN SÄKRAR NYTT LÅNGSIKTIGT VM-AVTAL”. I går kunde Svenska Rallyts VD Glenn Olsson korka upp champagnen som legat på kylning sedan i februari då en lång tids förhandlade ändade i ett nytt treårigt avtal med WRC-promotorn. Nu blir det fortsatt Rally-VM i Värmland åren 2020, 2021 och 2022 och än en gång kan ”dödgrävarna” ägna sig åt annat än i att spekulera i om och när Rally Swedens dagar i WRC är slut. 

Vår ambition har hela tiden varit att teckna ett nytt treårsavtal och nu är vi äntligen där, jublar Glenn Olsson.

Alla som brinner och kämpar tillsammans med oss bär en viktig del i detta och jag vill rikta ett stort tack till hela vår organisation och våra funktionärer, våra offentliga och privata samarbetspartners och framförallt våra besökare och fans.

Glenn pekar även på detta att WRC-promotorn  fattat vad Värmland (och lite Norge) kan erbjuda och som inte kan hittas någon annanstans. Även om det fortfarande finns blåögda ”rallyexperter” som tror att ett VM-rally kan flyttas lite hur som helst utan problem. och att man lika gärna skulle kunna köra i Lappland eller Jämtland, så snälla bara glöm detta en gång för alla.

Kombinationen av dynamiska WRC-bilar och moln av uppriven snö och is ger spektakulära actionbilder och unika sportsliga utmaningar till WRC, menar promotor Oliver Ciesla.

Värmland har visat sig vara en utmärkt värdregion och vi uppskattar verkligen den support som finns för rally-VM både från fans och media i Sverige!

Frågor på detta?

Nu kan alltså Glenn och hans stab luta sig lite tillbaka och pusta ut och tidigast 2013 kan WRC omlokalisera. Som bekant är det stor konkurrens om en plats bland de 14 i WRC-kalendern och en vision att utöka till 16 tävlingar finns. Åtta i Europa och resterande i resten av världen. Förutom Japan och Kenya som knackar på WRC-dörren finns även en rad ytterligare länder som förhandlar om inträde i kalendern. Till exempel vill Kanada arrangera en vintertävling. Rally Swedens samarbete med SVT var ett av trumfkorten Glenn spelade ut i förhandlingen med Ciesla.

Att världens bästa sportkanal SVT redan köpt de nationella rättigheterna för rally-VM fram till 2021 placerar oss i finrummet exponeringsmässigt en viktig faktor för oss att våga ta steget och göra klart affären, berättar Glenn.

Den ökande konkurrensen om platser i VM-kalendern återspeglar sig i avgifterna och våra kostnader kommer fortsätta öka stadigt de kommande åren så vi har en stor utmaning framför oss att finansiera arrangemangen!

*

Övergång till mer ”Greta anpassad” motorsport diskuteras lite överallt och om man bortser från Formula E så blir troligen Rallycross första etablerade bilsporten som kommer att blir elektrifierad. Nu pekar en hel del på att redan 2021 kommer FIA att besluta om ett  EWRX” och där nyheten nu verkar bli att man ska kunna använda i dag befintliga Supercars. Tidigare tänkte man sig fabriksbyggda enhetsbilar ungefär som tidigare ”järnsängsbilar” i STCC. Nu går man från detta och istället blir det fritt fram för egna lösningar i bilar som redan finns. Förenklat, ut med bensinmotorn och in med elmotor/batteri sedan bara att trycka på ”ON”.  Franska isserien Andros Trophy har tydligen använt ett system liknande det som FIA tänker sig. En nyhet är också att man planerar för FIA Junior eRX series med lite tamare bilar, bara 250 kW mot de 4-500 som ska finnas i klassen för Supercars.

*

Med tre sträckor kvar av dagens etapp på Sardinien är det Ott Tänak som leder men bara 6,4 sekunder före överraskningen nummer ett, Dani Sordo. Överraskning nummer två är trean, Teemu Suninen där nya kartläsaren Jarmo Lethinen uppenbarligen skapat helt annan stabilitet i WRC Fiesta #3. Knappt halvminuten efter Tänaks Toyota är den unge finnen. Ny Ford som fyra i form av Elfyn Evans medan Andreas Mikkelsen ligger femma, knapp minuten upp till toppen. Thierry Neuville har efter problem ändå klättrat till sjunde plats precis bakom  Kris Meeke.

Sebastien Ogier inledde med att redan på fredagens första sträcka träffa en stor sten vid sidan av vägen vilket förstörde vänsterfram. Massor av tappad tid och ett tag funderade till och med Pierre Budar på att dra honom ur tävlingen. Nu blev det inte så utan istället lär fransmannen testa lite nya grejor i byte att utveckla C3:an. Går dock så där och på sträcka tolv var det ny”rock” som ställde till det för VM-ledaren.    

Inte heller Jari-Matti Latvala fick vara glad i helgen, ledde efter morgonens ”loop” men direkt på SS6 ”Tula 2” genade han lite för mycket i en hårnålskurva, WRC-Yarisen upp och ner plus att ingen publik fanns på plats för att hjälpa till. Åtta minuter tog det innan bilen var på hjulen igen.

*

Inte heller Ole Christian Veiby/Jonas Andersson fick en trevlig helg på Sardinien. Polo-paret inledde med punktering direkt  men har sedan dess tagit flera sträcksegrar i WRC2-klassen. Ligger nu sjua och bättre blir det inte då sexan Nil Solans är över tio minuter före.

Istället leder Pierre-Louis Loubet med minuten ner till Takamoto Katsuta och trea är polacken Kajetan Kajetanowicz, i sin Skoda-debut.

I tunna WRC2 Pro är det  intern Skoda-uppgörelse mellan Kalle Rovanperä och Jan Kopecky.  20 sekunder skiljer medan Mads Østberg har tio minuter upp men är ändå trea medan fyran Gus Greensmith är en timme efter(!).

*

Vågar knappt följa resultaten i J-WRC, inte bra för hjärtat. Leder efter SS12 gör Dennis Rådström/Johan Johansson men inte mer än med en marginal stor som det berömda ”håret” eller 0,8 sekunder. Då ska man veta att tvåan Jan Solans är ännu hetare än utetemperaturen och plockar sträckseger på sträckseger. Så här långt har Solans sex bästa tider och därmed även lika många bonuspoäng mot Dennis fyra sträcksegrar. På sträcka sju var det dock VM-ledande Hörby-föraren Tom Kristensson/Henrik Appelskog som var snabbast. Ändå har man tappat lite mark uppåt och från deras tredje plats är det 37 sekunder upp till värmlänningen.  Tom är så här långt mycket nöjd med hur rallyt utvecklats. Bilder från Mats Andersson.

En stabil tredje plats i klassen så här långt och vi fortsätter kämpa och nu på snabbare och finare vägar mot i fredags. 

Det som fört Tom och Henri till VM-ledning är stabilitet och detta tänker man inte ändra på oavsett vad som händer framför Flesta R2 #71. Ett litet styrproblem åtgärdades på service annat är allt OK.

Fortfarande en hel del ställen man ska ta det lugnt på vilket vi gör och fortsätter att jobba lite med bilen. Men allt känns bra och nu gäller det att vara mitt på vägen under andra loopen!

Som det är nu, är Tom lite i ”ingenmansland”, 37 upp till Rådström och Solans och minuten ner till fyran Raul Badiu. Fortsättning följer (om hjärtat pallar)…

*

Väljer att nästan helt bortse från Gästabudstrofén som jag ändå inte hinner få med mer än att Johan Kristoffersson vinner före Patrik Flodin, bild från Pierre Skytt. Resten tar vi på söndag!

*

Samma sak med ”Temahallen Grussprint” dit jag faktiskt tog mig i dag  och fick se runt 80 glada rallyåkare köra två väldigt fina sträckor utanför Vinslöv. Inte konstigt att tävlingsledare Morgan Green såg så nöjd ut när där han satt lite lagom avslappad och tog emot tidkort. 

Bjuder dock på en enda bild och det var på dagens absolut häftigaste ”brekaas” signerat Älmhults Markus och Joakim Svensson. Begreppet retursladdar fick därmed en också en förklaring för mig… 

*

Hej då Bloggen, vi ses i morgon…