Blogg

WRC-promotor Ciesla lämnar, bara "Mello" är större än Rally Sweden, Veiby vann Numedalsrally, Røkland bästa 2WD, Andervang trivdes i Jämtland, två nya till Team-SM, Poulsen/Frederiksen "Årets Rallykører" och Boisen laddar med R5-vinnare för Tyska Mästerskapet.

Om drygt tre månader står WRC utan någon chef för promotordelen då Oliver Ciesla slutar  i juni. Ett jobb han fick 2013 efter att tidigare promotorn kollapsade som en följd av att den ryske ägaren Vladimir Antonov hamnade i fängelse. Anledningen till att Ciesla väljer att lämna är personliga efter åtta år på posten men han menar också att han har en känsla av att hans uppdrag är utfört och nu letar ny utmaning.

Läge för förändring även om jag älskar den här sporten, förklarar han för DirtFish. 

Någon ersättare har man ännu inte lyckats hitta men menar Ciesla, där finns flera kandidater. Han är också mycket nöjd med hur WRC utvecklats under hans tid som ”top dog”.

    Mediavärdet för WRC är 500 procent högre idag än när jag tillträdde!

    Foto: Tommy Svensson

    I det här sammanhanget kan det var lite intressant att redovisa lite officiella siffror för Rally Sweden. Till exempel har man 100 000 000 unika tv-tittare runt om i världen. Som en liten jämförelse så redovisar den av svensk media så omhuldade skidsporten betydligt blygsammare siffror, 8 000 000 följer världscupen i längdåkning med hjälp av tv. Enda som är större än WRC är faktiskt Melodifestivalens alla deltävlingar i Europa som lockar nästan dubbelt så många tittare som Rally Sweden.

    En annan intressant siffra är hur många som följer via Facebook och där rallygänget är 181 930 medan till exempel Allsvenskan i fotboll bara får ihop en fjärdedel följare. Lite bättre för skidåkarna, 88 639 som följer via FB och här är Melodifestivalen placerad efter Rally Sweden, med 23 000 färre följare. Ändå är det så förbannat svårt att locka företag till att samarbeta med rallyförare och arrangörer. För att inte snacka om hur njugga riksmedia är när det kommer till att bevaka ”vår sport”. Bara att inse att deras sportredaktioner bevakar det som dom själva anser vara intressant, vad läsarna tycker verkar väldigt lågprioriterat…

    *

    Foto: Rally NM

    Ole Christian Veiby/Jonas Andersson höll undan och vann Numedalsrally före Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen och som trea Anders Grøndal/Marius Fuglerud. Veiby med nya Hyundai R5 vann fem av de sju sträckorna där en fick strykas på grund av snöstormen. Ytterligare en sträcka försvann för flera av klasserna på grund av väderstöket. Marginalen till Larsen blev knappt en halv minut medan Grøndal var 45 sekunder bak. I klassen för Otrimmat var det Subaru i topp genom Marius Aasen/Marlene Engan Aasen. Svenskt på andra plats med Mitusibshi-åkande Simon Andersson/Urban Fröjd.

    Foto: Rally NM

    Steve Røkland med Jørgen Eriksen vid nothäftet blev bästa 2WD-ekipgae. Deras Peugeot var runt 35 sekunder snabbare än Ole Nore Jr/Veronika Engan i Opel Adam. Stark körning av trean StigRune Skjaermoen med Morten Erik Abrahamsen till höger den lilla Citroën C2 R2 Max.Svensk seger i klass 11 med SM-satsande Kristian Johansson/Fredrik Livh och deras Renault Clio. Nästan minuten före hemmahoppet Tom Kristian Lien/Hedda Turvoll Liens Golf. SMK Edas Per-Anders Högsäter/David Mård körde hem Klass 15 eller Appendix K med sin Volvo 240.

    *

    Dubbelt Skoda i topp i Jämtnatta där Stig Andervang/Robin Eriksson vann alla tre sträckorna vilket gav ett mellan rum till tvåan Johan Rudengren/Christer Johansson på i runda slängar minuten. Tre i klassen för bilar med drivning i alla hörn slutade Göran Lindström/Kjell Andersson. Niklas Hägg/Morgan Olsson körde in som klassvinnare i Grupp H med Kit-car Golfen, men det var tufft och bara 1,8 sekunder efter kom Magnus Proos/Johan Garli i den tämligen udda Saab 9-3. Bästa Volvo rattades av Emil Karlsson/Jessica Larsson och deras 940 var fyra sekunder efter Häggs Golf. Elva totalt och klassvinnare i C blev resultatet för Adam Westlund/David Arhusiander med nya EKS-R2 Fiestan. Lars-Ove Olsson/Torbjörn Jönsson hade en härlig lördag med sin Opel Ascona 400 och vann Appendix K-klassen samt blev tolva totalt av de 38 ekipage som körde alla tre sträckorna.

    *

    Fylls på med nya namn i Rally-SM:s nya ”Teammästerskapet”. Senast att anmäla deltagande är ”Team Märkesdemo” som kastar in Mattias Adielsson, Niklas Hägg och Hampus Jakobsson i leken. Kort efter kom så anmälan från småländska ”DRIVE VXO Motorsport”. Här är det BMW-entusiasten Hans Bååth som är mannen bakom det hela och som valt landsmännen Emrik Smedberg, Honda och Robin Adolfsson, Mitsubishi till teamkompisar. 

    Vi ser initiativet från Rally-SM att införa ett teammästerskap som ett styrkebesked att man tänker framåt och arbetar rätt för att stärka sporten inifrån, säger Hans Bååth.

    -Ett teammästerskap skapar helt nya förutsättningar för satsningar inom sporten.

    Robin Adolfsson är taggad inför SM-året som inleds kommande helg. 

    Vi åker till Vännäs för att ta så mycket poäng som möjligt, säger Robin. 

    Vinter är inte vårt starkaste kort men resten av säsongen går på vårt favoritunderlag och på vägar där vi känner oss hemma.

    Erik Smedberg som kör Honda i klassen Otrimmat är lite handikappad gentemot övriga som kör R2-bilar

    Får vi rätt förutsättningar under säsongen vad gäller vägkaraktär och väglag så ska vi kunna utmana med Hondan, det kommer dock krävas att vi utnyttjar allt till 100%, lovar Emrik.

    *

    Foto: privat

    I går var det dags för ”Dansk Motorsport Award”, en gala som hölls i Köpenhamns Nordhavn och i ”Docken”. Här fick Kristian Poulsen och Ole Frederiksen ta emot utmärkelsen ”Årets Rallykører”. Ett tämligen väntat val då Skoda-paret vann de fyra första deltävlingarna i Danska Mästerskapet och totalt vann Poulsen/Frederiksen 22 sträcksegrar av 32 möjliga. När DM-guldet var säkrat avstod man att köra finalen och valde istället att köra Rally Legends i San Marino med WRC-Corollan. Övriga nominerade ”Rallykører” var Rasmus Sørensen/Heide Knudsen och Kim Boisen/Louise Bang Christiansen.

    *

    Foto: Alan Post Christiansen

    Mer Boisen som i helgen avslöjade att Boisen Motorsport i år kommer att köra R5 istället för BMW M1 och då med en Peugeot 208 T16. En bil som tidgare vunnit tyska mästerskapet i händerna på Marijan Griebel. Nu kommer bilen tillbaka till samma mästerskap i händerna på Boisen och med Louise Bang Christiansen i högerstolen. Hemma i Danmark ska samma bil köras av Martin Johansen och Finn Thomsen. Dansk rallysport seglar i medvind och det har redan aviserats upp till 24 timmar tv-tid från DM-serien, dessutom på bästa sändningstid.  

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.