Blogg

Både WRC,SM och NM för Åhlin, Mats-Loeb dominerade i Hörby, Silver-VOC:en vilse och rallylandslaget klart!

BloggFredrikRedan i förra veckan avslöjade Värmlands Folkblad att deras ”landsman” Fredrik Åhlin hade stora planer för framtiden. Idag berättar Fredrik att planerna för LeoVegas World Rally Team förutom två WRC-tävlingar Finland och Wales även innefattar tre tävlingar i Rally-SM. Detta till extra stor glädje för alla sydsvenska rallyfans då det blir SM-premiär i South Swedish Rally 14-16 maj. Inte nog med SM och WRC utan även Norska Mästerskapet står inskrivet i Fredriks kalender där premiären blir Rally Sörland den 24-25 april.
Vi är grymt glada och stolta över förtroendet och kommer självklart ge allt för att få dom bästa korten på handen inför 2016, berättar Fredrik.
Satsningen för Fredrik och LeoVegas är långsiktig och man kommer att satsa på ”mil i bil” för att samtidigt bygga rutin.
Vi har en fantastisk säsong framför oss men kommer självklart arbeta vidare för att försöka komplettera med nya partners under resan gång. ”Klyschan tillsammans är vi starka – den kör vi på, avslutar Fredrik.
Förutom SSR kommer han även att köra East Sweden Rally och finalen Rally Uppsala. I NM är det då Rally Sörland och Rally Hedemarken som gäller. Som uppladdning inför Neste Rally Finland väljer Fredrik och kartis Morten Abrahamsen finska SM Iltäralli den 13 juni.

*
Då var årets rallypremiär avklarad eller rally och rally, nu var det RS-DM som av många ”grussprättare” kanske inte klassas som rally. Premiär på hemmaplan med Express-Specialen för 16:e gången i SMK Hörbys regi. Vädrets gudar visade sig vara lite grann på vår sida och av det befarade ruskvädret med snö och skit blev det inte så mycket. När dessutom välbehövliga vindar hjälpte till att torka upp asfalten så spelade inte de åtta minusgraderna på söndagsmorgonen så stor roll. Möjligtvis blev asfaltdäcken lite i hårdaste laget för optimalt grepp ( något för mig att skylla på…).BloggMats
Inramningen till Mats ”Eslövs-Loeb” Anderssons makalösa uppvisning blev nu sol och blå himmel och han verkade åtminstone inte besväras av att däcken inte blev varma tillräckligt. Med sonen Simon i högerstolen var familjen Andersson i en egen klass och vann alla fem proven. Tvåan hemmahoppet Joacim Kristiansson som tyckte han fick till det bra, var ändå hela 23 sekunder efter med Opel Corsan. Mats menade efteråt.
Perfekt start på jakten på det tionde raka DM-guldet!
Trea bak Kristiansson slutade Svedalas Mats Lundahl i sin BMW och som fyra körde en annan Eslövsåkare in, Anders Karlsson.

*
BloggRobinI  R1B eller där ”VOC:arna” håller till ägde B-föraren Robin Svensson, Hörby. Klasseger och även snabbaste VOC-are totalt då vinnaren i A-klassen Tyko Nilsson plockade en kon och fick se sig slagen med någon tiondels sekund. Robin som varit nervös hela veckan inför premiären gjorde som vanligt inga stora misstag och sambon Sandra Wybrands fick därmed pokal i sitt livs första tävling. Rally orutinerade Sandra hade dock lite synpunkter på hur priser fördelades och var lite irriterad över att inte hennes och Robins ”totalseger” renderade i pris.
Så ska det väl inte vara, undrade Sandra förvånat.
Robin som är mer van vid att hantera pris och pokalfrågor visade storsinthet och svarade Sandra.
Inga problem, du får min pokal också…
Som sagt, nervös behövde absolut inte Robin vara med nya 940:an, elva sekunders marginal till Daniel Ekdahl, Lund talar sitt tydliga språk. Även i C-klassen för VOC blev det Hörbyseger genom Andreas Hasselgren och detta trots att pappa Anders satt till höger. ”Snövit” visades upp delvis nybesiktigad (ok, allt var kanske inte på topp då) men det spelade ingen roll på tempot. Nästa sex sekunder till Eslövs Erik Harrysson visar att den snart nyutexaminerade tullaren har en framtid i sporten. Vad gäller pappa Anders så har han det mesta av denna, bakom sig…

    *
    BloggJesperStorslam för familjen Andersson blev det då dotter Frida hjälpte Vinslövsboende Kristianstadåkaren Jesper Larsson ( tack Larsson Rallyblogg för bilden) till seger i B-förare R1a (GruppE). Tiden räckte även till att vara bästa R1a bil i tävlingen och A-förare Johan Edquist fick se sig slagen den här gången. I C-klassen var det Stefan Olofsson, Hässleholm som angav takten. BloggViktoria
    Viktoria och Tord Lindhs länge emotsedda comeback efter att ha blivit föräldrar till Erik i höstas slutade med en tredje plats bland B-förarna. Något som Viktoria i ”Dödskalle-Golfen” inte alls var nöjd med.
    Bromsade antingen för tidigt eller för sent, skit!
    Bevis på det sistnämnda fick jag av Pia ” Larsson Rallyblogg” Nilsson som var snäll nog att ge mig lite råg i ryggen med en bild när Viktoria knockar målkonen på prov fem. Till saken hör att här hade jag inga som helst problem till skillnad från övriga ställen under dagen…

    *
    En riktigt tung Opel-seger blev det i B R2.3 genom Bengt Bengtsson med sonen Andreas vid skissblocket. Hörbyföraren hade annars en motig uppladdning när han provade bilen lite lätt på lördagseftermiddagen. Ett stort vitt rökmoln efter den nylackade Asconan indikerade direkt, trasig toppackning. Med hjälp av kompisarna fick dock Bengt ihop motorn igen och slitet gav seger som belöning. Fast frågan är om inte ”driver of the day” ändå var Kvarnvingarnas mångsysslare Daniel Wall. Daniel åkte på frejdigt och plockade under resan gång inte mindre än tre koner vilket betyder totalt 15 sekunders tillägg. Att med detta i kofferten ändå bli tvåa imponerade på mig.

    *
    I ”huvudklassen” knöts intresset till fajten mellan Tyko Nilsson och mina tre klubbkompisar Jim Nilsson, Erik Andersson och så klart Roland Brorsson. Långväga gästen Fredrik Menck från Motala förväntades trots kompisskap med Ola ”DMACK” Wingren få svårt mot de skånska specialisterna. Nu blev det inte riktigt så och hade inte ”Mencken” haft date med två koner på prov ett och två hade det blivit östgötaseger. Tyko tackade och tog emot (även han prickade en kon på ettan), vann klassen före Jim Nilsson och så Menck som trea. Regerande mästaren Erik Andersson chocköppnade på prov ett med en kanontid men därefter blev bilprovaren mer beskedlig och slutade fyra, precis före Roland Brorsson. Black Beauty-föraren var inte nöjd och kunde inte skylla varken på kartisen Martin N. eller det franska gummit.
    Fick inte till det alls, var det enda som besviket kom över Roland läppar.

    *
    BloggSilverSamma analys skulle jag också kunna ta till mig men till skillnad från Roland så hade jag åtminstone orsaker till att det blev som det blev. SP 1 började bra och vid inpasseringen på ”Bengtssons gård” (Bengt Åkesson bidrar med bild från brottsplatsen) kände jag mig lite som Andreas MikkelsenRally Swedens sista sträcka, oövervinnelig. Säg den glädje som varar, när vi dök ner bakom ett av husen så var där inte alls någon kon med åtföljande vändning. Istället hade banläggaren fått för sig att just här skulle det vara någon form av ”rundbane kjørning” vilket ställde till det i hjärnkontoret. Stefan skrek som en halvpackad styrman i intercomen.
    Vänster, vänster!
    Det han menade med vänster var att de spärrade bockarna skulle jag ha till vänster om bilen, jag trodde han menade att vi skulle köra till vänster. Nåväl ett ärevarv utan ”fel utfört prov” gjorde att tiden blev minst sagt kass. Någon frågade mig efteråt hur det kunde bli så här, du körde ju och rekade? Försökte då förklara.

    – Vet du hur dj-la många bockar och koner där är sammanlagt på fem specialprov, håll reda på det du!
    Lätt tilltufsad fortsatte vi till SP2 och då ställer jag mig frågan och svarar själv.
    Visst ska koner placeras där det är motiverat?
    På provet hittade jag flera koner som i mina ögon placerats ut helt omotiverat och alltid exakt där jag ville köra. Lyckades dock krångla mig runt de flesta men en kon stod extra dumt placerad. Bägge högerhjulen rätt över konfoten men lägg märke till detta, konen stod kvar upprätt. Att ge tidstillägg för detta känns småttigt, borde istället fått tidsavdrag då jag delvis tvingades gå utanför idealspåret…BloggViktor
    Nåväl i mål kom vi enbart ett litet misstag med vänster och höger på prov fem (Viktor Hansen visar spåren) och och med fortsatt tilltufsat självförtroende kan man väl säga att det var ytterligare ”en vanlig dag på jobbet”!
    Next stopp blir Tingsryd den 14 maj.

    *
    Det blev en dansk som blev bästa icke holländare i helgens Tank S RallyTim Svanholt körde in som åtta med sin Mitsubishi R4. Tävlingen var först ut i West Euro Rally cup och här blev Tim tvåa vilket ger bra utgångsläge inför resten av säsongen. Finalen i cupen körs dessutom i samband med DM-finalen i Ans till hösten. Själv menar Tim att tävlingen trots allt mest var träning inför DM. Inledningen var inte heller hellyckad för Tim och kartisen Carina Møller, de två första sträckorna kördes utan fungerande intercom.
    Om nu Svanholt blev bäste ”utlänning” i rallyt så blev Trollhättans Robert Blomberg näst bäst då han tog sin Mitsubishi till en 19:e plats totalt i lag med Kristoffer Karlsson. Vann det 24 mil långa rallyt gjorde Jasper van den Heuvel före Erik Wevers och Kevin Kooljman som tre.

    *
    I dag avslöjade Mikael Lindh vilka svenska 2WD-förare som ska representera Sverige i den kommande landskampen mot Norge. Landskampen avgörs i två klasser, 2WD och 4WD.där man följer de internationella klasserna R2 och de bilar som körs i WRC2 i VM, alltså RRC,R5,S2000 och R4. Följande förare är uttagna att försöka klå norrmännen Mattias Adielsson, Emil Bergqvist, Mattias Ledin, Markus Theorin och Jacob Jansson. Lite oroande kan tyckas vara att där bara finns en enda Opelåkare i laget, Emil Bergkvist…
    Landskamperna kommer att köras i East Sweden Rally och Rally Hedemarken som från första stund visar att de ville vara med och skapa denna landskamp, berättar Lindh.
    Vi har dock sedan idén lanserades ändrat oss när det gäller tv-produktionen. I början skulle vi sända 3 x 30 minuter från denna landskamp nu väljer vi att satsa på livesändningar på webben från tävlingarna vilket gör att vi kommer kunna leverera ca 6 timmar tv från denna landskamp.