Blogg

Dacia uppför Pikes Peak och Toyota nerför branten!

För en tid sedan tipsade jag Volvoåterförsäljarna som har hand om Dacia i Sverige, att starta en märkescup i rally för att få fart på försäljningen. Än har inget hänt på den fronten, däremot har man delvis nappat nere i Rumänien och bestämt sig för att ställa upp i världens tuffaste backtävling, Pikes Peak med en Dacia Duster.
Med hjälpt av Renaults tävlingsavdelning, Dacia är egentligen en lågpris Renault, ska bilen prepareras för den 4300 meter långa uppförsbacken till toppen. Ett bra resultat kan bära långt för rumänen och starkt hjälpa till att öka försäljningen. Även om ett Pikes Peak -monster är långt ifrån den bil som står hos Volvohandlaren, hjälper sådant här till att höja märkets image helt klart.
En ny märkescup hade behövts i rallyskogen, Volvo Original räknar jag inte hit, den står stark och lever sitt eget liv. Sedan finns bara Suzuki-Cup kvar och här börjar ju bilarna bli minst sagt antika, de nyaste är väl från början av nittiotalet. En ersättning behövs men det verkar inte som att Suzuki importören är beredd att starta om cupen med nya modeller, märkligt nog. Cupen är ju populär och Suzuki borde tycka det vore roligare om det tävlades med de modeller som säljs nu och inte för tjugo år sedan…
Att motorsporten hjälper till att bygga och förvalta varumärket är helt klart. Tänk Toyota och tio-tjugo år tillbaka. Då var japanen ett av de hetaste märkena, först med lilla Starleten som bland anant Arne Allansson sladdade till SM-guld. Sedan kom Celican med förare som Tomas ”Gullabo” Jansson, Thomas Rådström, Kenneth Eriksson och Leif Asterhag för att nämna några. I Rally-VM var det Björn Waldegård, Juha Kankunen, Didier Auriol och inte minst Carlos Sainz som låg bakom massor av VM-segrar. Sedan togs det ”kloka” beslutet att skippa Rally-VM och satsa på Formel 1, behöver jag skriva hur smart den satsningen var?
Idag har Toyota en klar klass 1-varning oftast med med en tant/gubbe/hatt bakom ratten. Modellutbudet är så tråkigt att klockarna stannar och märkets status, åtminstone bland oss som inte har dragspelet som favoritinstrument, är totalt utraderat. Så fort och enkelt går det att tappa en stor grupp bilköpare. Som man sa i USA på femtiotalet och som gäller än i dag, ” win on sunday, sell on monday”