Blogg

Korsika klart för WRC, Åhlin storsatsar med LeoVegas, avrostning, tjej i Kia och lite uppsnack inför RS-premiären i Hörby!

Igår bestämde FIA World Motor Sport Council vid sitt möte i Geneve att det blir Tour de Corse som är Frankrikes deltävling i årets WRC. Därmed försvinner Sebastien Loebs hemmatävling i trakterna kring Alsace till förmån för de tuffa asfaltsträckorna på Medelhavsön Korsika. Länge var det ovisst om arrangörerna skulle få ihop den budget som krävs för en WRC-tävling. Långt mer stålar än de senaste årens ERC arrangemang. Nu verkar dock allt löst sig och då gav också FIA klartecken till tävlingen som körs 1-4 oktober.


BloggHyundai kopia 20Fram tills nu har det bara varit M-Sport och Ford som varit villiga att sälja WRC-bilar med samma (eller ska åtminstone vara samma…) specifikationer som fabriksbilarna. Volkswagen och Citroén gör båda tummen ner för alla som är sugna på att köpa bil från dom och så har även Hyundai gjort fram tills nu. Italienska Team HMI är först att få köpa en i20 WRC och bilen ska köras i italienska mästerskapet med Corrado Fontana som förare. Nu blir det inte den nya versionen som Neuville och Sordo väntar på utan en fjolårs bil.

*
BloggÅhlinSer ljust ut för värmlänningen Fredrik Åhlin som gjort klart med en fortsättning på samarbete med nätcasinot LeoVegas. Företaget har sitt säte på Malta och där var Fredrik veckan för att signera kontraktet som ger honom minst åtta tävlingar i år, allt enligt Värmlands Folkblad. Till tidningen säger Fredrik.
– Jag fortsätter samarbetet med Leovegas under 2015 och vi ser en framtid tillsammans även 2016.
Ännu har man inte spikat kalendern men Fredrik avslöjar att det kommer att bli mycket bilkörning under 2015.

    Kommer troligen att köra minst ytterligare åtta tävlingar under året varav någon WRC-tävling.

    Tidigare har Fredrik nämnt Portugal, Finland och Wales.

    Finland är en dröm att köra i så det vore roligt, säger han till VF.

    *
    Blev riktigt glad när jag slog upp senaste numret av Bilsport Rally & Racing och läste Mikael Johanssons ”ledare” där han tog upp funktionärsbristen. Mikael skriver bland annat samma sak som jag brukar tragga om, ” På nätet förs kreativa diskussioner om tekniska reglementen och annat som berör de tävlande. Jättebra. Men glöm inte att vi även måste locka funktionärer och göra detta attraktivt o.s.v…”. Undrar när detta faktum ska slå igenom hos de aktiva och man börjar ta tag i frågan på allvar. Är helt övertygad om att den tiden snart är förbi när det räckte med att enbart tävla och låta ”någon annan” vara funktionär, på något sätt måste alla aktiva engagera sig i frågan. Såvida man i framtiden inte nöjer sig med att montera in en spelkonsol i Grupp H-bilen och tävlar hemma  i garaget via en dataskärm…

    *
    BloggIrlandProblemet är inte isolerat till Sverige, ser att irländska klubben Mayo Moto Club nu vädjar på Twitter efter hjälpt till Cirquit of Ireland. Är du sugen så ring 0857239426, landsnumret till Irland får du själv leta upp.

    *
    BloggConsaniPå tal om Irland som är värd för nästa deltävling i ERC så har fransmannen Robert Consani, 2:a i premiären i Österrike och femma i Rally Liepaja visat upp sin nya R5-Citroen inför Circuit of Ireland. Inte så lätt att bättringslacka där inte…

    *
    BloggJockeI bitande kyla och snöblandat regn körde Hässleholms MK idag en ”träning” på Hovdala fältet för sina och grannklubbarnas förare. Har förstått att det var ordentligt halkigt på mitt gamla ”övningsfält” (gjorde lumpen i en stridsvagn på P2) men trots detta genomfördes avrostningen i stort sett utan incidenter. Någon lätt trädkramning förekom men tack och lov verkade alla som anmält sig till premiären nästa lördag i Simrishamn kommit undan äventyret med hela bilar. Stort intresse knöts så klart till Opelprofilen Joacim Kristianssons debut i nybyggd Toyota Corollan (bilden) som sedan ska köras i skarpt läge på lördag.

    *
    Men först är det Express-Specialen i Hörby i morgon söndag där Joacim återigen sitter i sin röda Opel Corsa som numera är utsedd till enbart asfaltbil. I Corsan ska han utmana Mats Andersson med Protonen och en kanske ännu tuffare motståndare, Kinds Kristian Johansson i Kit-Car Skodan.Blogglundhal Två BMW-åkare vill säkert även de ha ett ord med i laget, SMK Hörbys egen Tommy Andersson och så Svedalas Mats Lundahl som dock startar med ett litet handikapp, hans M3:a är grön…
    Även om det är tävling i morgon så måste även de vanliga hushållsysslorna skötas och i eftermiddags bar det av till Konsum för handel. Lite orolig var jag då ett av proven körs strax intill butiken och vill inte riskera att bli beskylld för att ha tjuvtränat. Därför satte jag mig till höger i sambons Suzuki och så bar det av. När vi kom ut från butiken hördes det omisskännliga ljudet av en rallymotor på högvarv vilket fick mig att beordra färd i ljudets riktning. Men det var ingen som tjuvtränade utan det var nyblivne Hörbybon Ulf Olofsson som bara dammade av däcken på Escorten efter vintervilan. Skulle man gå enbart efter ljudet, då får nog Mats och de andra det tufft i morgon. Lite enklare blev toppstriden då DM-trean 2014 Rolf Grybb tvingats kasta in handduken. En krånglande rygg gör att den orange Asconan inte ställer till något förtret i A-förare R2.
    Roland B. har precis som jag och övriga i klubben haft mycket att göra med morgondagens RS-premiär. Trots detta är han beredd att ge favoriterna Tyko Nilsson, Hässleholm och hemmaföraren Erik Andersson (på bilden till vänster) plus Fredrik Menck, Motala BloggTyko match i A-förare R1a (VOC). Nu avslöjade Roland dessutom en hemlighet, han har inte bytt batteri till intercomen vilket kan visa sig avgöra. Hur då undrar ni kanske? Jo på det här viset så slipper han höra allt skäll från den kartläsande Volvo-fantomen, Martin N. Så tuff vågar jag inte vara, utan Stefans röst i hjälmen skulle jag vara ännu mera ”lost” på proven…
    Först ut av de knappt sextio startande är C-förare R1a (Grupp E) och där Maria Juhlin blir först att känna hur pass halkiga proven blir med tanke på kommande natts minusgrader. Vill även speciellt välkomna Viktoria och Tord Lindh som i fjor gjorde ett tävlingsuppehåll med ”Dödskalle-Golfen” då hon väntade på Erik. Han kom i november och nu är Viktoria/Tord åksugna till tusen med Grupp E-Golfen. Den här gången ska ni få svårt att hinna med Silver-Voc:en lovar jag (kanske lite för kaxigt?).
    Första start är klockan 10.00 från Parktorget i Hörby.

    *
    Just nu pågår Holländska mästerskapstävlingen Tank S Rally för fullt och sju av de tolv sträckorna har körts. Leder komfortabelt gör Jasper van den Heuvel i en Mitsubishi 51 sekunder före märkeskompisen Kevin Koijman. Trea och i tävlingens enda WRC-bil är Skoda-föraren Erik Weweri, ytterligare tre sekunder bak. Snabbe dansken Tim Svanholt, även han med en Mitsubishi är nia totalt men lär få svårt att nå pallen, nästan två minuter bak ledaren. Svensken Robert Blomberg, Trollhätan hänger bra med i asfaltdebuten med R4-Mitsubishin och ligger på 14:e plats totalt och 12:a i klassen. Några tider eller annat från Hans-Erik Wengs föråkar-debut med nya R5-Mitsubishin har jag jag inte lyckats komma över. Klockan 20.30 i kväll startar man sista sträckan i rallyt.

    *
    BloggEmelieI dag presenterade Team Kia ännu en förare för STCC 2015 och det var tyvärr inte Mattias Lindberg från Vankiva. Istället avslöjades att 19-åriga Västerås-tjejen Emelie Liljeström är klar för minst tre STCC-race i Team Kia.
    – Det här ska bli hur sjukt bra som helst, säger Emelie.
    Ursprungligen var tanken att ta ännu ett år i JTCC men nu byttes spåret till STCC.
    – Vad vi än ska köra handlar det om mycket pengar och det känns smartast att satsa på STCC. Just nu har vi budget för tre race men vi jobbar för att få ihop full säsong, säger hon som har tävlat sedan hon var elva år. Först i karting och sedan hon var 15 år i racing.

    *
    Tommy Sjödin vill gärna svara på onsdagens inlägg där han bland annat hade synpunkter på ålderspyramiden i motorsporten, synpunkter som jag inte delade fullt ut. Tommy skriver, ”Tack Tommy
    Jag brukar säga att ”när alla tänker lika för då blir inte mycket  tänkt”, sen riktar sig inte kritiken mot SBF utan alla Klubbar Distrikt mm som inte har någon ungdomsgrupp. Jag tog tag i detta i MNB och ordnade en ungdomsgrupp med geografisk spridning över hela distriktet  + olika bakgrund karting Racing Rally och folkrace osv. Allt för att öka intresset för motorsport och få förnyelse. Bytte för övrigt ut styrelsen oxo. Byt ut 50% där menar jag att det måste ske förnyelse ute i distrikten klubbarna, betongklumparna måste lämna över till nya tankar o ideer hos nya och yngre medlemmar. Det kan var en 70 åring ny medlem, men som har bra
    ideer lyhörd mm, kanske kommer från förvärvslivet.
    Nåja jag kan skriva mycket men nöjer mig med detta så inte folk blir vansinnig och får hjärtsnörp i onödan.
    Med vänliga hälsningar/Best regards
    Tommy Sjödin”.

    *
    BloggVWAvslutar med en bild som jag blir glad över och det är min klubbkompis Einar Fors nylackerade VW 1302S. Glad över två saker, för det första att alla inte snöar in på att till varje pris bygga ”vinnarbil” alltså Volvo 240. En bil som jag tycker är mycket mer passande i Grupp H än när man håller på med klassiskt rally. Det andra är färgvalet, pilgrön precis som bilarna var i början av sjuttiotalet när VW-Cupen härjade som värst. Du får ursäkta Kjell Fransson men gul ”Bagge”? Nej finns bara två färger, pilgrön eller silvermetalic som Porsche Salzburgs fruktade fabriksmaskiner.BloggGrön

    Men hallå, jag skriver ju alltid om hur illa jag tycker om gröna rallybilar, hur går detta ihop? Enkelt, finns tre bilar som är okej som gröna. VW 1302S så klart, Cooper S med tillhörande vitt tak och slutligen pärongröna Saab V4 från 1976 och framåt. Att se en Saab V4 i rallyskick med gummikofångare och dubbelblås i annan färg än pärongrön, no way!

    *
    I morgon är det fullt fokus på Express-Specialen (som om detta skulle hjälpa mig?) och redan nu säger jag ifrån det blir ingen Motorblogg på söndag, ni får ge er till tåls till måndag.
    Trevlig helg!