Blogg

Nytt "hinderproblem" i Rally-SM, Jerker A bara femma, Brynhildsen tog tredje raka i NM, Åhman provastt Opel Adam och priser ut i förrådet!

Östersund Winter Rally blev en upprepning av Rally-SM premiären i Sandviken vad gäller strul med hindrade tävlande. Jerker Axelsson ledde klassen Trimmat 4WD från allra första sträckan på fredagskvällen och fram till sista sträckan ”Husås” verkade allt lugnt i WRC-Subarun. Men här hade junior-åkaren Simon Andersson otur att åka av och placerade Volvo 940:an så olyckligt att alla tre toppåkarna i Trimmat 4WD fick stanna bak den strandade 940:an. Hur det nu blir med tiderna är oklart, kommer man att göra som i Sandviken och räkna fram idealtider eller väljer man att räkna det som den ”race incident” som det faktiskt är. Sedan kan jag hålla med om att det inte blir full sportslig rättvisa om man inte gör så, med andra ord är jag väldigt glad att inte behöva vara med och bestämma…

*
Som det ser ut nu är Thomas Thunström vinnare med Patrik Åkerman som tvåa. Trea är Fredrik Grahn medan tävlingens dominant Jerker Axelsson hamnar först på femte plats. Mats Jonsson sexa och Robin Friberg sjua. Som sagt sista ord i den här saken är säkert inte sagd, återkommer i morgon med resultat.

*
BloggNiklasOtrimmat 4WD var en otrolig sekundfajt där Niklas Hägg till slut vann med 0,2 sekunder före Magnus Henriksson och som trea Joakim Rydholm, Dals MK. Mitsubishiåkaren Niklas Karlsson kan inte påstås ha turen på sin sida och nu blev det en trist rullning som minne från Jämtland

    *
    Riktigt kul att Victor Henriksson fick till det redan i sin ”första” tävling med nya Citroén och vann Trimmat 2WD före Tobias Söderqvist och Johan Carlsson som trea även han med Citroén. Därmed är Toyota-dominansen bruten i klassen och först som fyra körde Leif Peterson in med sin Corolla.
    Hans ”Kräbbleboda” Johansson körde in som preliminär åtta med Alexander Harsten till höger.
    Allra snabbaste 2WD-åkare var junioren och klassvinnare i J-SM Trimmat Pelle Willén med Martin Holmdal vid notblocket med 0,1 sekunds marginal till Henrikssons hypermoderna Citroén. I sanning en stark prestation. BloggÅhman mammaTvåa efter Willén i klassen slutade familjen Åhman, Patrik vid ratten och mamma Anette till höger, verkar som man var glada över silvret (bilden). Trea blev Daniel Röjsel som ledde fram till näst sista sträckan där han slog av ett bakhjul på Corsan. Trots bara tre hjul var han sträcksnabbast men inför sista sträckan fick han fixa till det hela med följd att han fick åka power stage med bara broms på framhjulen.

    *
    I den Otrimmade Juniorklassen var det Jakob Jansson som var snabbast med Växjös Erik Telehagen i Honda som tvåa och Robert Scholander, Eksjö trea. Fast vildast i klassen var Markus Theorin men på sträcka fen blev det strul och Markus fick ge upp.
    Vill bara påpeka att mitt tips gick in klockrent i klassen Otrimmat 2WD där Mattias Ledin vann, Martin Jansson tvåa och Reine Laestander som trea. Frågor på detta?

    *
    BloggThobiasSatt med hårt hållna tummar för att min klubbkompis i SMK Hörby Thobias Svensson skulle hålla ”all the way” i RM:s grupp E-klass. Den grå ”Golf fyran” var också i ledning fram till sträcka fyra där det tyvärr blev ”avåkning och brutit” i resultatraden för ”Tobbe” som berättar.

    – Där borta en 80m typ tog det slut… Vi kommer inte där ifrån… Skit men vi har visat att Skåningen kan köra snö.

    *

    Blogg BrynhuildseTredje raka segern blev det för Eyvind Brynhildsen med Anders Fredriksson till höger när man tog sig an de riktigt fina vintervägarna i Numedalsrallyt. Fiesta RRC:n var totalsnabbast över de åtta sträckorna och totaltvåan Trond Lyseng i sin äldre men på pappret åtminstone, vassare WRC-Focus var hela 43 sekunder efter. Men i Klass 2 var det Frank Tore Larsen som kom efter Brynhildsen och med svensk trea i form av rallycrossesset Johan Kristoffersson. I Super 2000-Skodan var Johan och Patrik Barth dock nästan tre minuter efter Brynhildsen. Vet inte om någon kan säga emot, men nog verkar det som det är Eyvind som får rankas som nummer tre bland norska rallyförare, överst finns Mads Östberg och Andreas Mikkelsen men sedan är det nog Eyvind.

    *

    I klass 3 var Anders Gröndal värst med Subarun och slutade även fyra totalt. Även ERC-åkaren Steve Røkland vann sin klass. Trots väldig fina vintervägar var Numedalsrally en tuff utmaning och av de 114 startande bröt nästan 30…

    *
    Har haft lite snack med Anders Fredriksson, bisittare i Eyvind Brynhildsens RRC-Fiesta och han har lite tankar på Rally-SM och dess motsvarighet på andra sidan gränsen, Norska Mästerskapet. Anders menar att det vore dags att de båda mästerskapen samordnas och jag tycker att tanken är klart intressant. Anders menar.
    Jag vet även att många fler är med mig i både Norge och Sverige vill detta!!!
    När jag delar Anders uppfattning och menar att man kanske även skulle blanda in Danmark som haft problem att få ihop tävlingar till sitt mästerskap. Tänk tanken, två tävlingar i Norge, två här hemma och så två danska asfalttävlingar. Plötsligt kan vi snacka om ett mästerskap med både status och tyngd. Anders gillar Danmarksidén.
    -Kanon idé att involvera Danmark!!!

    Vad säger ni i Rallyutskottet, något att jobba vidare med?

    *
    BloggÅhmanPontus Åhman bytte som bekant ut SM-tävlingen i Östersund med förberedelser inför sin ”proffspremiär” med nya Opel Adam i den tyska ADAC Opel Adam Cup kommande helg. Dessutom hejade han fram storebror Patrik med mamma Anette till höger i den gula Corsan till andra platsen i Östersund. För Pontus och kartisen Johan Johansson är detta början på det stora äventyret och med hjälp av Anders Dawidson som även tog bilderna och Anders Anderholm landade man hos team Audex för kontraktskrivning. Pontus berättar själv,” Våran resa startade smärtfritt. Johan och jag körde vägen förbi Anders Dawidson och Anders Anderholm för att hämta upp dem.
    När vi väl kom ner till Tyskland började hjärtat slå aningen fortare! Att träffa teamchefen, skriva på ett kontrakt för första gången och dessutom inte kunna språket. Det var en utmaning.
    När vi gått igenom kontraktet och klargjort alla frågetecken så var det dax att skriva på. Tankarna for hejvilt i huvudet så de gick nästan att läsa dom i pannan sa Johan.
    Därefter var det en betydligt lättare känsla att hantera. Glädjen av att få provsitta bilen som jag kommer att köra under hela säsongen.
    Många bilder tog vi och många mil rattade vi uppe på lyften!
    På vägen hem vart det desto struligare! Bilen slutade ladda och hemfärden vart lite annorlunda. Vi letade efter verkstäder som kunde byta generatorn men ingen hade hemma. Så jag köpte ett batteri så vi åtminstone kunde ta oss ett par mil till. Tanken var först att köra via Danmark, men för att kunna spara mil så tog vi färjan direkt från Tyskland över till Sverige där pappa (Mikael Åhman) och farfar mötte upp oss med trailer.
    Sen vart det sköna sovande trygga mil hem till Uppsala i baksätet.”.
    Vem har någonsin påstått att rally ska vara enkelt…

    *
    Idag har det återigen varit en helveteslördag och detta utan inblandning av jobbet, istället är det ”platschefen” i hemmet som fixat det hela. En tid (kanske 8-10 år) har hon menat att ”mitt rum” ser för dj-ligt ut och nu måste det fixas. Helt utan min vetskap hade målare vidtalats och projektstart var satt till tisdag. När han var och kollade på vad som skulle göras i fredags ställde jag en i mitt tycke högst relevant fråga.
    Måste jag plocka ner allt på väggarna, det går inte att måla runt tavlor och så?
    Yrkesmannen tittade konstigt på mig och menade att det skulle nog inte bli så bra, det var så helveteslördagen började. Dagen har gått åt till att strippa rummet och då även plocka ner min ”stora och gedigna” prissamling som innehaft hedersplatsen i rummet. BloggPrisSambon var helt kallsinnig till de med hjälp av svett och tårar ihopsamlade pokalerna.
    Sånt skit, ut med det i förrådet, var sambons recept på var vi skulle sätta ”dyrgriparna”.
    Med tanke på att rallysäsongen närmar sig vill man redan tidigt på säsongen ”curla” för harmoni och positiv stämning på ”HQ”. Därför är det mesta nu nerpackat i lådor (bilden) men de tunga pjäserna som klassegern i TV-Svängen 1973 och andra riktigt tunga troféer gör bara en ”drive thrue” i garderoben. När målarkludden är färdig får de återigen se dagsljus det lovar jag…