2/3-delar av SM-säsongen är nu körd, Huttunen kraschades tungt på dagens test, Emil Lindholm finsk mästare, Rally3 ny klass i "SM", GNM utökar, tungt avslut för Ida, rallyolycka i Spanien krävde två liv, Klara till World RX i Belgien och ibland blir jag bara trött...

Blogg

Först måste jag be om ursäkt för gårdagens problem med att kunna läsa Motorbloggen. Ett problem som låg utanför både min kompetens och behörighet att lösa, utan detta kunde endast fixas genom IT-ansvariga på Gota Media i Borås. Men de gjorde en helhjärtad insats väl medvetna om trycket från er läsare och i morse var det fixat och nu håller vi tummarna att samma sak inte dyker upp igen.

*

Då är två tredje delar av SM-säsongen körd och återstår gör bara Grus SM där nästa anhalt är ”Ludvikaruschen” i helgen. Fortsatt väldigt trögt med anmälningar och trots förlängd tid står räkneverket fortsatt på klena 25 ekipage. Att Svenska Rallymästerskapen har haft som mål att lyfta SM ytterligare från den grund som MAS anlade är det nog ingen som betvivlar, inte heller att ”Rom inte byggdes på en dag”. När jag träffade Anders Martinsson ett av de tyngsta namnen i SRM, stack han inte heller under stol med att där fanns mycket at förbättra till 2022. Några detaljer gick inte Älmhults-profilen in på men en sak kan jag hjälpa till med och det är mediabiten eller mer rätt, avsaknad av engagemang från arrangörerna gentemot olika media. Med facit i hand så borde jag nog be premiärarrangören Kils MK lite om ursäkt när jag kritiserade deras i mitt tycke bristfälliga hantering av mediabiten och istället la mycket mer krut på information via Facebook.

Foto: LOLLO

Men i efterhand så var det faktiskt från Kil som där kom allra mest information före, under och efter tävlingen. Efter detta har det varit ett sluttande plan, vilket inte minst SRM:s mediaansvarige Annemo Friberg också beklagat. Hon förklarade hur jobbigt det varit för henne att få information nog för att kunna skriva inför deltävlingarna, vilket i mina ögon måste vara att skjuta sig själv foten. Medan de tävlande lägger ner mycket pengar och energi på sina SM-satsningar borde det vara självklart att detta i sin tur av arrangörerna promotas i så många olika mediakanaler som möjligt. Men övertron på Facebook frodas i all sin välmåga, medan vi andra glöms bort. ”Big misstake” skulle jag vilja säga och hoppas verkligen att detta förbättras till 2022…

*

Samma sak kan man inte säga om WRC och Secto Rally Finland där både arrangör och team nästan dränker en i information. Lägger man så till allt som publiceras på Twitter, Instagram och så klart Facebook blir det snudd på för mycket, blir svårt att sovra i allt. Idag har det varit testdag för de flesta och då även Hyundais WRC2-gäng Oliver Solberg och Jari Huttunen med nya Rally2-I20.

Foto: Henrik Åkeson

Men för Huttunen slutade dagen i katastrof efter att han och Mikko Lukka rullat kraftigt. Vid ringside stod skåningarna Henrik Åkeson och Fredrik Dehlin och kunde se förödelsen på nära håll.

Grabbarna är okej och nu väntar dom på en traktor som ska dra upp bilen från skogen, berättade Henrik.

Foto: Fredrik Dehlin

Foto: Henrik Åkeson

Uppe på vägen igen var det svårt att avgöra statusen på i20:an eller om torsdagens start är i farozonen.

Alla hjulen är kvar i alla fall, konstaterade Henrik hoppfullt.

Att Huttunen trots stor talang haft det motigt i sin WRC-karriär är helt klart, men nu verkar det ändå vända när Andrea Adamo släppt in honom i WRC2-värmen. Frågan är för hur länge, då spanska sporttidningen ”Marca” idag avslöjar att Pepe Lopez kommer att köra Hyundai i WRC2 till nästa säsong. I helgen köra han som toppförare i WRC3 med en Skoda men också lite överraskande dök Lopez upp i gångna helgens ”SM-final” i Kokkola. På hemmaplan har han blivit mästare på asfalt två gånger men även blivit ”Superchampion” lika många gånger. I WRC3 är det andra platsen på Sardinien som är bäst. Det som ändå är lite märkligt är att 26-åringen från Madrid inte har någon koppling alls till Hyundai varken hemma eller utomlands. Så vad som startat Adamos intresse för Lopez är lite oklart, men enligt Marca ska det vara så här. Man skriver även att detta kan innebära att Huttunen inte får någon plats i WRC2 till nästa år och att istället Teemu Suninen och Lopez blir teamets line up. Med tanke på att Lopez var elva minuter efter segrande Emil Lindholm i Kokkola verkar han ha en bit fram till Huttunens tempo.

*

I går jublade #FkkCancer-generalen  Lars Stugemo när han konstaterade.

Yo! Bra helg!! PG/Fredriksson igår Lindholm idag #FkkCancer wins!

Den Lindholm Stugemo hänvisade till, var då Emil Lindholm som med kartläsare Reeta Hämäläinen körde hem Finska Mästerskapet. I TGS Skoda Rally2 vann paret finalen i Kokkola vilket även var Emils första ”SM-titel”. Han ingår i Grönholms Team GRX och var i topp redan får börjans han sedan   in i mål under söndagen. Ingen dålig skalp han tog när ryske WRC2-åkaren Nikolay Gryazin fick nöja sig med att bl tvåa, sju sekunder bak. Trea slutade Teemu Asunmaa (11 efter) vilket gav brons i mästerskapet. Silvret togs av helgens fyra Mikko Heikkilä och alla tre kör Skoda. Efter två silver och ett brons kändes guldet väldigt bra för Emil.

Foto: Henrik Åkeson

Fantastisk känsla och något jag verklige längtat efter, menande Emil.

Även en perfekt  uppladdning inför Secto Rally Finalnd där duon kör i WRC3-klassen.  Inte bara Emil som jublade utan så gjorde även MRF-representanterna som flugit från Indien till Kokkola för att vara på plats när MRF tog sin första tunga seger utanför hemmaplan.

Mästerskapet i Finland anses som det tuffaste i världen och för att vinna här krävs däck som är optimala för både snö och grus, konstaterade MRF-folket belåtet.

* 

Medan vi här hemma kör med för utomstående delvis obegripliga klassnamn i Rally-SM så väljer man i Finland att hänga på FIA:s ”Rallypyramid”. Därför väljer man att till nästa år införa den tidigare ”felande länken” mellan Rally2/R5 och Rally4/R2 där steget upplevts som väldigt långt. Detta fylls nu i både WRC/ERC och Finlandmed nya Rally3-klassen.

Vi hoppas att lösningen kommer att uppmuntra entusiaster att köpa nya och de senaste bilarna med internationell klassning i framtiden, meddelar ansvariga för mästerskapet.

Ett pris på cirka 100 000 euro för en startklar Ford Fiesta Rally3 hoppas man ska locka förare främst från FIA:s 2WD-klasser men än mer från deras motsvarighet här, ”GruppH/Nationella 2WD”. Sju deltävlingar väntas 2022 och klasserna där blir:  FIA Rally2 / R5 – Grupp N / FIN-N, N5, Rally2Kit, N-Lite – FIA Rally3 – FIA Rally4 / R2 – V1600.

*

Inte bara i Klevshult och Kokkola det jublades i helgen utan även hela vägen ner till GNM i Åhuskärr söder om Kristianstad. Här var det PG Andersson/Anders Fredrikssons andra raka SM-guld plus Stefan Kristenssons seger i danska rallycrossmästerskpet som var upphovet. När jag pratade med Joachim Grahn som driver GNM i hop med Rickard Nilsson avslöjade han lite planer om framtiden. 

Till nästa år är planen att utöka teamet med ytterligare  en Ford Fiesta Rally2, kanske till och med en tredje bil om intresse finns!

Att SM-guld två år i rad är ett bra försäljningsargument förstår alla och detta även utanför Sveriges gränser. Blir spännande både att se om PG siktar på ett tredje guld och vem som i isåfall blir hans teamkompis i GNM-Fiesta?

*

Ida Lidebjer Granbergs helgutflykt till Spanien gav mersmak berättar hon även om inte resultatet blev riktigt så bra som hon hoppats för henne och ”CZ” med deras R5-Fiesta

Foto: Ida Lidebjer Granberg

Vi var på 3: e plats i vår klass när vi var tvungna att gena i en kurva och körde i en bit betong och som ni ser gick framhjulet sönder, berättar Ida.

Det slutade alltså inte som vi hoppades, men jag är sååå tacksam för alla nya erfarenheter jag fått denna helg. Jag är även riktigt nöjd med min prestation att läsa noter på flera olika språk för första gången var inga problem alls! 

*

Inte utan att jag fick hjärtat i halsgropen när jag på söndagen fick höra om en olycka med dödlig utgång i ett spanskt rally och då veta att Ida tävlade där kändes inte alls bra. Efter lite sökande kunde jag lättat konstatera att det inte ens var i samma rally som hon läster noter i, utan i ett rally i södra delarna av landet. Här omkom både föraren och kartläsaren som var kusiner efter att deras lilla Seat Marbella i hög fart sladdat av asfalten och med vänstersidan gått i ett betongräcke till en bro. Enligt spansk media omkom de båda omedelbart och rallyt avbröts efter att sex sträckor körts. Tilläggas kan att ”Marbella Cup” är en populär och billig rallycup och som lockar speciellt nya rallysugna. Med motor på 40 hästkrafter i original och några fler i rallytrim, är detta inga raketer ändå kan det gå helt överstyr när oturen är framme. Kan inte utan lägga till att det inte spelar någon roll om man kör en WRC-bil eller en Grupp E-Golf, säkerheten ska/kan det aldrig prutas på …   

*

Över till  något betydligt trevligare, SMK Hörbys rallycrossmästare Klara Andersson är klar för Belgiens deltävling i World RX. Här byter hon ut sin 2150-BMW mot en eldriven RX2e. 

Foto: privat

Det känns jättespännande och jag ser verkligen fram mot att få köra rallycross igen, berättar Klara..

Helgen den 9-10 oktober körs den sjätte deltävlingen av årets VM-serie i rallycross på klassiska Spa i Belgien. Samtidigt genomförs den fjärde av fem deltävlingar i supportklassen, den nya elbils-serien i VM, RX2e. En enhetsklass med fyrhjulsdrivna bilar där 21-åringen från Löberöd nu planerar sitt nästa steg i rallycrosskarriären.

– Jag vill vidare i min satsning mot den absoluta toppen i rallycross och framtiden för rallycrossen och bilsporten i stort är elbilar där rallycrossen med just RX2e redan är långt framme med en supportklass i VM. 

Till nästa år körs World RX med elbilar så detta ka bli en viktig språngbräda för Klara som har målsättningen att åka internationellt i framtiden och där VM är slutmålet. Tävlingen i Belgien blir första tävlingen i en fyrhjulsdriven bil.

VM är det största du kan köra. Att kämpa om en VM-medalj är målet och nu får jag chansen att köra fyrhjulsdrift och dessutom i elbil, vilket är ett stort steg från min tvåhjulsdrivna BMW som jag kört i SM, förklarar hon.

Jag är tävlingsmänniska så självklart vill jag vinna, men det är enormt duktiga förare med mycket erfarenhet som är med och kör och för mig ligger fokus på att ta chansen att själv skaffa mig så mycket erfarenhet och lärdom som jag kan kring den nya bilen.

Så här långt har 18 förare tagit poäng i klassen och leder gör belgaren Guillaume de Ridder sju poäng före Jesse Kallio från Finland. På tredje plats jamaicanen Fraser McConnell som dock tävlar med blågul flagga på sin bil. Andra som gör likadant är Nils Andersson (8:a), Linus Östlund (12:a) och Isak Reiersen (16:e).

Till sist så ville vissa göra gällande i FB:s kommentarsfält att jag inte skulle anse Calle och Torbjörn Carlberg vara ”värdiga mästare” i Int.2WD/Junior-SM, vilket är helt fel. För det första skrev jag aldrig så och för det andra så vore detta tokfel, klart som f-n att dom är värdiga SM-vinnare. Calle körde ihop flest poäng och då är där inget mer att tillägga.

Foto: SRM

Bara för att jag ”analyserade” att den krånglande växellådan i Hässleholm blev ödesdiger för Victor Hansen innebär detta inte att jag skulle förringa familjen Carlbergs insats på något sätt. Ibland blir jag bara så trött…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.