Breen kör Rally Monte Carlo men i vad, Loubet påkörd, Ogier trött på "skit", Finland klart för WRC även 2022, vilket är störst WRC eller discgolfen i Umeå, SverigeSerien avslutad, familjen Poulsen drar till Rally Legends, Madsen leder DSR inför finalen, klubbtävling i Millebygden och ett förtydligande och en ursäkt!

Blogg

Nu fyller ännu fler källor på med information om Craig Breen/Paul Nagles nära förestående flytt från Hyundai Motorsport till M-Sport Ford WRT. Att irländaren mer än väl fullföljt sin del av sin delade säsong är klart bevisat genom resultatraden i WRC 4-8-2-2-3 och inte en enda bruten tävling. Enda plumpen i protokollet är punktering med åtföljande hjulbyte  i Rally Croatia vilket gav åttonde platsen. 

Foto: Hyundai Motorsport

 Hela tiden har Breen förklarat att han behöver mer tid i bilen för att kunna leverera ännu bättre och med tre tävlingar tämligen tätt på varandra som nu, har det också blivit pallen i alla.

Det är inte alls lätt att komma direkt från en paus till viktiga tester dagarna före rallystarten, har han förklarat .

– Medan mina konkurrenter har helt andra förutsättningar är det svårt för mig och Paul att hitta rätt tempo direkt…

Även om nu allt pekar på M-Sport vill inte Breen alls snacka om saken. Men i helgen är han anmäld ihop med Tamara Molinaro till Rally Legend Star i San Marino och detta i en Ford Escort WRC vilket kan vara ett tecken på vad som komma skall.

Vi lever i en spännande tid, var allt som Breen kommenterade ryktena med i Finland men la till sist motvilligt till.

Jag kan däremot bekräfta att vi kommer att köra Rally Monte Carlo i januari!

Finalen blev också sista starten för Hyundai då Dani Sordo är anmäld för de ljusblå till Spanien och troligen även i finalen Rally Monza. Detta lämnar då fältet fritt för test av nya tjänstebilen Ford Puma Rally1 såvida inte Andrea Adamo säger emot.

Mycket känslor i helgen och det har varit fantastiska år med Hyundai och deras bilar, avslutade 31-åringen som varit Alzenau-teamet troget sedan debuten i Rally Estonia 2019.  

*

Franska Bilsportförbundet lyfter gärna fram Pierre-Louis Loubet som en tänkbar arvtagare till Sebastien Ogier men att det är en bit kvar till hans kapacitet är ganska klart. I år har Loubet kört åtta deltävlingar i WRC med Hyundai och där sjunde platsen i Estland är årsbästa. Så kommer det också att bli efter att Loubet tvingas avstå både Spanien och Monza.

Foto: Hyundai Motorsport

Anledningen är att han blivit påkörd av en bil och skadat sin höft  så illa att det i höst blir rehab istället för rally berättar 24-åringen.

Snälla kalla detta inte ”Ohhh bad luck” för tro mig, jag hade verkligen tur efter att ha blivit påkörd och klarade mig undan med bara en skadad höft!

*

”Nu är jag trött på den här skiten” lär Sebastien Ogier ha sagt efter att ha gått mål som femma i Secto Rally Finland. Även om han körde för att säkra poäng så var det nog ändå lite svårt att tugga sig att Elfyn Evans minskade gapet inför Spanien med hela 15 poäng. Nu skiljer bara 24 poäng och det Ogier syftar med ”skit” är att han tvingades att spåra första dagen i Finland. Att han sedan fick tekniskt krångel på power stage och nollade där irriterade ytterligare. Istället för att kunna avsluta grusdelen i WRC i stor stil blev det tvärtom bara en sjätte plats på Ruuhimäki 2.

Foto: Toyota Gazoo racing

Som tur är kommer vi att avsluta med asfalt viltet jag verkligen ser framemot, berättade Ogier inför tv-kamerorna.

-Jag har fått nog av den här skiten med att spåra!

Senare hade han lugnat ser sig och gratulerade  Evans till ett perfekt genomfört rally.

Elfyn förtjänade verkligen segern efter att ha gjort ett bra jobb!

*

Att Secto Rally Finland skulle hamna utanför WRC-kalendern till nästa år var där nog ingen som riktigt tog på allvar, inte ens Ogier. Nu är det även officiellt bekräftat och därmed är tio tävlingar klara och två kanske  tre återstår innan seren är komplett. Om de sista platserna slåss Irland, Turkiet, Australien, Nya Zeeland och så tre arrangörer ”overseas” Mexiko, Chile och Argentina. Mitt tips är att Mexiko blir kvar ihop med Irland och att FIA sedan väljer mellan Australien och Nya Zeeland. Resten av de som ”känno sig kallade” hamnar utanför, delvis beroende på svaga ekonomier kombinerat med politisk oro. Klara för 2022 förutom Finland är Monte Carlo, Sverige, Portugal, Italien, Estland, Kenya, Grekland och så klart även Japan som nu fått ställa in två år i följd och därför lite av tredje gången gillt.

*

Då har Rally Sweden stött på patrull och det är medlemmarna i Umeå Disc Golfklubb som enligt Västerbotten Kuriren är upprörda. Jag har inte full koll på vad det är som upprör men förstår i alla fall att det är rallyts planer på att köra en sträcka i ”I20-skogen” som är en del av irritationen vilket utestänger klubben från att kasta frisbees under rallyhelgen. Känns ändå som att ett ”world wide” VM-rally självklart har lite företräde före en lokal, må så vara landets äldsta klubb. Skogen är kommunalt ägd men där dock klubben ansvarar för skötseln runt banan men ur kommunens synvinkel måste det vara mer intressant att locka publik/media från hela världen till Umeå en enda helg, än att tillfredsställa discgolfarnas intresse som har skogen för sig själva årets övriga 51 helger. En företrädare för klubben såg det absolut inte så, utan menade att Rally-VM var en liten udda sport och utan publikintresse till skillnad från deras kastande i stålkorgar. Har inget emot sporten som sådan, men lite självinsikt hade ändå varit klädsamt för de enligt klubben hemsida cirka 100 medlemmarna…   

*

I måndags noterade jag att Emil Andersson körde hem A-klassen när VOC Mekonomen Rally avslutade SverigeSerien i Örebro. Men nämnde inte att Magnus Lindqvist vann Elit B medan Daniel Jonsson segrade i Cup-klassen och Arvid Larspers i klassen för ungdomar. Jonasson var för övrigt den enda av ”SS-vinnarna” som inte vann i finalen där istället Jack Ernstsson, tvåa totalt i cupen vann.

Jag vill å VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries vägnar rikta ett stor tack till det superrutinerade gänget i SMK Örebro för en fin Rikspokal i år precis som alla år. Nils-Gunnar, Lolo, Marie, Björn och hela gänget omkring er, förklarar ansvarige Roger Fransson. 

Foto: LOLLO

Att Emil Andersson/Kim Raseus skulle vinna var ingen överraskning menar Fransson.

Till och med när bilen krånglat eller när träd har stått i vägen har duon lyckats ratta den slitna men potenta gamla B23 drivna 240:n till seger.

Nu gjorde han helgen extra spännande genom att dunka i ett träd strax före mål på sista sträckan berättar Fransson. 

  Emil kunde backa ut och fullfölja tävlingen om än rejält hoptryckt höger fram.

I serien vinner Emil Andersson Elit A till slut på drömresultatet maximala 120 poäng med komfortabla 29 poäng ner till Frederick Eckhardt som med en fjärdeplats i finalen seglar upp på andra plats totalt. På tredje plats alltså Dennis Persson två ynka poäng bakom Eckhardt. I B-gänget var det inte lika dramatiskt.
Magnus ”Linkan” Lindqvist med co-driver Sara Ridde är namnet för året i en serie som varit tuff och tajt i Elit B där flera varit inblandade i striden ända in i finalen, konstaterar Fransson.

I SverigeSerien Elit B vinner Magnus Lindkvist totalt på starka 117 poäng före Magnus Westman 102 och på tredje plats Björn Kallin på 96. I ”Cup-klassen” vann Jack Ernstsson i Närke men  slutsegraren Daniels Jonsson kunde han inte hota. I serien vinner Daniel på jättefina 114 poäng före Jack Ernstson på 109 och Noah Grönkvist på 102. Arvid Larspers vann en ohotad seger i VOC:s ungdomsklass där han dessutom var ensam i finalen. Att VOC Mekonomen Rally fortfarande har ett bastant grepp om tävlande med Volvo i ”originalutförande” visar sluttabellen där totalt 65 ”VOC:are” tagit poäng  i ”SM för VOC”. Att klassen står fortsatt stark nu runt 30 år efter att Carleric Johansson drog igång ett projekt som kanske, ingen kan veta säkert räddat bredden i svensk rallysport. Tydligt visas skillnaden mot Rally-SM där är inte VOC är  tillåtet utan bara SBF:s egen motsvarighet Grupp F och totalt har 13 GruppF-bilar startat i SM. Av dessa var tio Volvo,  två Golf och en BMW.

*

Nämnde i början att Craig Breen var anmäld till Rally Legends i helgen så är också danska ”Poulsen Familie Rally Team”. Teamet består av Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen Skoda Fabia R5, Ole Poulsen/Henning Friborg Toyota Corolla WRC och tvåan i ”Dansk Superrally”, Kristian Poulsen/ Ole R Fredriksen med Hyundai i20 WRC. Ingen dålig konkurrens i San Marino och dess asfaltsträckor på lite över sex mil eller vad sägs om förutom då Breen, Miki Biasion, Gigi Galli, Francois Delecour och Gustavo Trelles.

Man får leta länge för att hitta så här många fina och potenta rallybilar, till exempel olika utförande av Audi Quattro, Lancia Stratos/ Delta/Fulvia och såGruppB-värstigen 037. Här fins även Peugeot 205 T16, Fiat 131 Abarth. Porsche 911 och 997, berättar Frederiksen.

Totalt över 150 deltagare kör i Rally Legend och då med 200 000 i publiken.

*

Tråkigt nog krockar San Marino med ”DM-finalen” ”Naturens Rige”Jylland. Hit är strax över 70 ekipage anmälda och där faktiskt bara Kristian Poulsens Polo R5 är den ende som saknas av alla ”topkjører”. Efter att ha brutit senast så är hans chans på ny titel borta och inför finalen leder Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard med Suzkin en poäng före Poulsen.

Foto: Suzuki Danmark

Trea är Simona Valentin/Peter Egholm, Hyundai, 17 poäng efter och strax bakom lurar Martin och Dan Johansen, Peugeot R5.  Dansk Super Rally är en ganska tilltalande konstruktion där alla tävlande plockar poäng i respektive klass men som sedan sammanställs i en total tabell, där det sedan koras en ensam Dansk Mästare av de nästan hundra som kört årets serie. Fortsatt full av beundran över hur snabbt ett rally avverkas på andra sidan Öresund,  start på första av de åtta sträckorna klockan 12.14 och knappt sex timar senare, klockan 17.21 går man igång på sista som också är power stage. Då har man kört totalt 20 mil varav nästan exakt hälften är special. 

*

Väl medvetna om att det är trögt med antalet deltagare i de tävlingar som körs så här sent på hösten har Ungdomsteamet i Älmhults MK tagit ett nytt grepp och bjuder in till ”Klubbfejden” den 16 oktober.  På ”Millebygden-Arena” hoppas man få se förare/kartläsare från hemmaklubben men även Gulalbo RC och ”Hörby MK” med vilket jag utgår ifrån menas SMK Hörby. Störst är intresset så här långt från Gullabo där åtta ekipage är anmälda medan arrangörsklubben fått ihop sex rallysugna.

Foto. Tommy Svensson

Än så länge mycket beroende på en kommunikationsmiss där återigen övertron på Facebook som informationsbärare spelat in, är från Hörby enbart Henrik Levin anmäld, men inte så konstigt då han bor bara någon mil från Millebygden. Mer information finns att hitta på Facebook (så klart…) under Älmhults  Motorklubb. 

*

I går stacks hakan ut när jag undrade vad skillnaden är mellan Back SM och Grus SM. På detta svarade Benny Cronert, ”Det finns ganska många skillnader mellan Grus-SM och Back-SM, men de största skillnaderna är väl att de hanteras av olika utskott (Grus-SM av Rallyutskottet och Back-SM av RX/Backe) samt att de körs efter olika regler. I just dessa tävlingar var skillnaderna att Grus-SM körde dubbelt så lång sträcka, hade krav på co-driver, åkte på noter (arrangörs eller egenskrivna), åkte transport på allmän väg till och från sträckan och hade egen serviceplats/HQ. Back-SM kan ej ha transporter på allmän väg pga RX-bilar vilket minskar möjliga vägar att utnyttja, det ska vara en besiktigad bana med posteringar längs med banan på utsatta ställen och samtliga förare som flaggas av erbjuds att köra om sitt åk. Du behöver ej ha kartläsare i rallybilar. Båda arrangemangen har helt klart sin charm och en hel säsong utan ”coronakomprimering” har de säkert chansen att växa i popularitet med.”. Tack för detta Benny men allt detta visste jag redan, frågan är bara hur många ”icke invigda” som fattar skillnaderna? Kan bara tillägga att i min värld måste ett minimikrav vara att Back SM körs med åtminstone några procents lutning på banan, vilket inte alltid varit fallet… 

*

Avslutar med att Bertil Carlsson återkopplade efter att jag i min text från Temahallen Grussprint skrev att det största tidsglappet i tävlingen fanns mellan då Carlsson och segraren Ingvar Andersson. 

Utan turbotryck blir det inte bättre än så, men tack för den positiva informationen, skrev Bertil.

Inte för att jag känner att det behövs någon ursäkt egentligen, men den kan jag gärna ändå framföra. I resultatlistorna finns inga noteringar om dåligt turbotryck eller andra problem som tävlande drabbas av, bara sträcktiderna. Är det ett krav att vi som skriver om rally tvingas kolla upp varenda dålig tid, då blir det inte mycket skriva kan jag bara säga till mitt klena försvar…

       

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.