Lappi klar för Toyota, Ogier byter co-driver, Grus SM i Västerås ställs in, Rickie B gör comeback i Marknadsnatta, Stugemo/Bernats Hager jagar MAS-guld, Kristianstad-förare gör comeback på Knutstorp och även i Japan uppmärksammas Arvika!

Blogg

I och med att Esapekka Lappi och Jari-Matti Latvala nu är överens om att finländaren ska dela bil med Sebastien Ogier under 2022 finns i praktiken bara en enda WRC-stol kvar att fylla och det är hos M-Sport Ford. Har fått information att det fanns andra förare som närde ett hopp att få dela Ogiers Yaris men i dag blev det alltså  officiellt att det blir Lappi som får chansen. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Med största sannlikhet kröner Ogier och Julien Ingrassia sina karriärer med ett åttonde VM-guld men sedan är deras samarbete historia. Efter Rally Monza lämnar Ingrassia  över till Benjamin Veillas som redan tidigare fungerat som stand in när han inte haft möjlighet att åka med ”Seb” som vid tester och andra jippon. Med detta är det alltså klart att Elfyn Evans/Scott Martin och Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen kör full säng 2022 med nya hybrid-Yaris medan Ogier/Veillas delar tredjedelen med Lappi och Janne Ferm.

Så klart är jag glad över att kunna återvända till Toyota, känns som att komma hem, förklarar Lappi.

Han berättar hur inspirerande det var att jobba ihop med TGR och Jari-Matti Latvala vid årets Secto Rally Finland och tillägger han.

När jag satte mig i Yarisen kände jag direkt, detta är min bil!

Nu blir det ju inte samma bil Lappi får chansen att köra till nästa år, utan den nya hybriden som han ännu inte fått testa.

Verkar som det blir helt annorlunda att köra än dagens bilar, men det blir intressant att bli en del av sportens framtid, summerade Lappi dagens för honom positiva besked. 

*

Ingen större överraskning att Västerås MS tvinga ställa in Grus SM-deltävlingen ”Rally Xplosion” med bara 12 anmälda och nu återstå bara finalen av den tunna serien,”Sigtunasprinten” den 23 oktober. Inte heller här är det kö till anmälan precis, även om det är mycket bättre än till Västerås med 26 anmälda. Långt ifrån någon risk för Sigtuna RC att behöva gallra men det som oroar lite även i finalen, är att ”SM-fältet” bara innehåller 17 bilar medan resterande kör i de båda icke-SM-värdiga Appendix K-klasserna.

*

Riktigt samma problematik har inte VÖMK som samma lördag den 23 oktober köra ”Elektrikerna Marknadsnatta” som med en knapp vecka kvar av anmälningstiden redan är uppe i 78 anmälda. Bland dessa finns Jari Liiten som anammar talesättet ”upp i sadeln direkt” efter sin tunga krasch i Örebro. Nu är återigen hans Skoda R5 kurant efter motorraset i South Swedish och med denna utmanar han och Jon Stigh märkeskollegorna, bröderna Peter och Henrik Appelskog. 

Foto: Tommy Svensson

 Kul comeback gör Osbys Rickie Borgström som för sex år sedan tog time out efter att under några år kämpat framgångsrikt i SM:s ”Grupp H-klass” med en Volvo 240. När Hässleholms MK fick akut föråkarbrist till Temahallen Grussprint förra helgen lockades Ricke till att göra comeback med Hans ”Kräbbleboda” Johanssons orange 240. En comeback som helt klart gav mersmak och nu är det ”på riktigt” igen även om det inte är i egen bil utan fortsatt samma 240 som i Vinslöv. Vid sin sida har han ”Hasses” ordinarie kartläsare Alexander Harsten och paret är ett av 18 anmälda ekipage i A2WD. Ett som kommer att utmana är Johan Green/Kevin Athley och om bromsproblemen på Corollan är lösta också namn för seger.

*

Redan kommande lördag är det deltävling två eller final välj vilket du tycker passar bäst, för nya MAS Rallycup. Tävlingen är JR Motorsportpokalen och körs på Gotland. Fem sträckor på nästan sex mil erbjuds de rallysugna som åker till Visby och som till slut bara blev drygt 50 ekipage. Gotlands MF gjorde i likhet med många andra inte allvar av sitt ”hot” i inbjudan, att avlysa om man inte blev minst 80 bilar på lördag. Faktiskt lite svårt att först varför man överhuvdtaget skriver ut ett miniantal när det sedan aldrig gäller? I helgen skiljer det runt 80 000 kronor minus för arrangören att köra, mot om man valt att köra med de 80 bilar som krävdes i inbjudan. I fajten om totalseger räknar jag hemmahoppet Sebastian Johansson/Jesper Elfver som hetast med R5 Fiestan.

Foto: Sunnyside Experience

I premiären East Sweden Rally var Lars Stugemo/Kalle Lexe snabbast och varning utfärdas då ”hemmaföraren” (Stugemo tävlar för arrangörsklubben) nog gärna vill bli historisk som förste vinnare av MAS Rallycup. Samma ambition har garanterat ledaren i 2WD, Anton Bernats Hager/Fredrik Wesslén tävlande för Örsundsbro MK med en Toyota. 

*

I helgen är det som bekant final för både STCC och V8 ThundercarsRing Knutstorp och bland ”Veåttorna” gör Kristianstad-föraren Tommie Eliasson en intressant comeback.

Foto: Tommy Svensson

Senast Tommie körde var 2017 i Lotus Cup Europe där han delade team med en annan Kristianstad-profil Daniel Palma till vänster.  

 Jag har inte kört på fyra år, jag lade av med tävlandet men har tänkt på det här hela tiden sedan dess, säger Tommie.

Poletten föll väl ned när jag såg Marcus Larsson göra ett inhopp på Anderstorp. Då tänkte jag att jag får kolla upp det där och då fanns möjlighet att köra på Ring Knutstorp.

Även om det är hemmabana för Tommie så har det tidigare varit mest strul på Söderåsen med både startkrascher och annat berättar han. Nu kommer han delvis uppvärmd efter några testpass före helgen. 

– Jag testade på Ljungbyhed och kände mig hemma ganska snabbt i bilen även om det kändes lite som ”bambi på is” i början. Det gäller bara att få upp farten lite!

I Tommies CV finns en 13:e plats 2012 i det kanske allra tuffaste startfältet i seriens historia. Medan Tommie gör comeback så är det debut för Lagans Charlie Ahlberg som annars är mest känd som mekaniker i STCC, DTM och World RX. Han har dock även kört Renault/ Volvocupen, men detta var för nästan tio år sedan.

Jag har aldrig kört på Ring Knutstorp, ingen av de klasser jag körde tävlade där, säger Charlie.

– Har aldrig kört på slicks heller, men det är en cool banadär  jag varit många gånger vid sidan av banan och tittat på. Detta kommer att bli spännande!

*

I går avslöjade KMS och Tommy Kristoffersson att man kommer att köra med tre el-bilar i World RX 2022. Kul när lilla Arvika uppmärksammas hela vägen därifrån till Japan runt 800 mil österut…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.