Tung finsk helg för de blågula, Temahallen Grussprint fick hemmaseger, sens moral stoppa inte Volvogrejor i en Opel, WRC2/3 tippades rätt men Evans missade jag, Mats J. går mot nytt SM-guld och rallys riktiga DNA fanns i Vinslöv!

Blogg

Nu får jag säkert mycket mothugg (många tror nog jag är avundsjuk på alla som är i Finland) men det kändes faktiskt både rätt och roligare att i går byta ut SVT med Secto Rally Finland mot Hässleholms mer jordnära Temahallen Grussprint. Att få träffa mänskliga rallyförare istället för de övermänniskor som flyger fram med snittfarter på 130km/t i Finland var högst befriande. Redan i fredags förklarade jag att luften gick ur mig efter att Tom Kristensson/David Arhusiander olycklig hoppat sönder kylaren på Fiestan redan på SS2. Lite ny luft fick jag efter beskedet från Tom att mekanikerna fixat bilen och det skulle bli omstart och så klart fanns Oliver Solberg med som ett blågult glädjeämne som fyra i WRC2.

Foto: Okänd

Men denna ljuspunkt försvann direkt efter en brutal rullning bara tre kilometer in på lördagens första sträcka.

Jag är väldigt ledsen och besviken över det som hände, berättade en bedrövad Oliver.

Vi höll bra fart över ett litet hopp på vägen in i en sväng, men i landningen bottnade stötdämpningen, och vi körde av vägen. Bilen rullade, men lyckligtvis klarade både jag och min kartläsare oss utan några skador.

Att detta inte var bra begriper alla och ännu en bruten tävling fylldes på i Olivers numera digra CV med brutna rallyn. Av årets totalt elva starter har det blivit målgång i fyra och att detta tar på nyblivna 20-åringens psyke är nog tämligen klart. Inte heller den uppladdning han behövde inför starten med WRC-i20 i Spanien om några veckor. Oliver håller med och förklarar hur besviken han är, inte minst för att Hyundai Motorsport/Red Grey Team verkligen gjort allt för att skapa en lyckad helg.

En sådan olycka var det sista vi behövde nu och jag är också mycket besviken på deras vägnar. Jag kom hit för att genomföra rallyt och samla viktig erfarenhet för framtiden, men tyvärr blev det inte så…

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Då fick Tom och David en bättre ”omstart” med stabilt tempo vilket gav sträckplaceringarna 7-5-6-5 men säg den glädje som är beständig. På SS10 ”Patajoki 1” började återigen kylaren krångla och Tom fann för gått att bryta Secto Rally Finland.

Sträckorna har varit grymt roliga och utmanande men här slutar det för oss, blev slutkommentaren för otursförföljde Tom. 

*

Med detta lämnade jag hemmet för Vinslöv där jag mötte en helt annan verklighet och just då som jag tyckte, en både bättre och trevligare sådan.

Foto: Tommy Svensson

Att komma ut på en specialsträcka där hastigheterna inte svindlar och dela upplevelsen med välkända ansikte (mötte till exempel  Hans ”Kräbbleboda” Johansson och dubble Temahallen-vinnaren men numera Subarulöse Stoffe Nilsson) var som ett reningsbad efter allt dj-ulskap i Finland. 

Foto: Tommy Svensson

Efter att de fyra sträckorna avverkats stod favorittippade hemmaföraren Ingvar Andersson med sonen Adam som kartläsare också som segrare. Snart 70-årige Ingvar hade svårt att minnas exakt hur många tävlingar han kört sedan debuten 1973, men en sak var han dock helt säker på.

Detta var garanterat första segern i Temahallen Grussprint och detta redan på andra försöket!

Trots att Ingvars debut slutade med ett karossbyte på Amazonen har det blivit uppemot 500 tävlingar men där  totalsegrarna ändå blivit få. En stor anledning till detta menade Ingvar, var att han ofta kört samtidigt med segermaskinen ”Stoffe” Nilsson.

Stoffe kör man inte ifrån så lätt och senast här i Vinslöv slutade vi tvåa 2019, men med honom nu i publiken så var det genast lite enklare…  

Subaru-paret inledde lite försiktigt på första sträckan och klockades för blott tredje tid men tog sedan revansch på hala sträcka två i trakten av Sibbhult. Efter lunchhuppehållet var favorittippade Johan Green med  Magnus Persson från Temahallen vid sin sida snabbast.

Foto: Tommy Svensson

På sista sträckan var det återigen Ingvar som satt i förarsätet och gjorde så in i mål.

Blev faktiskt svettigare än förväntat och att Tobias Ekelund (Hässleholms MK) skulle var så nära som bara två sekunder efter de första sträckorna förvånade mig, menar Ingvar.

Att Hampus (Larsson) och Johan (Green) skulle attackera hårt visste jag, men Tobias överraskade oss lite mer.

Foto: Tommy Svensson

Nu fick Ekelund bryta på sista sträckan med sin välanvända Subaru och istället smet förhandstippade och Vinslövsboende Hampus Larsson med kartläsare Gustav Lindros upp och tog hand om både andra platsen totalt plus seger bland 2WD-bilarna. Direkt överraskad var dock inte Hampus som tävlar för Kristianstad MK, över segern.

Foto: Tommy Svensson

Har slutat tvåa och trea tidigare så det kändes ändå naturligt att nu bli etta, menade Hampus med lite glimten i ögat.

– Visst trodde jag vi skulle kunna vinna, men Green är ändå SM-åkare och att åka ifrån honom med vår ”hobbybil” trodde jag skulle bli tufft. Ingvar visste jag från början att jag aldrig skulle kunna slå om bilen fungerade…

Foto: Tommy Svensson

Den blå Hondan kom i mål 8,8 sekunder efter Ingvars Subaru medan Johan Green slutade trea totalt, 14,9 efter vinnaren.

Har haft samma problem idag med bromsarna som i Hörby och Snapphane, förklarade Green som tappade andra platsen till Hampus på andra sträckan.

Här var det svinhalt och med bromsar som låste upp fick jag slå av lite på tempot och där rök sju sekunder! 

*

Foto: Tommy Svensson

Dagens nästa största marginal hade SMK Hörbys Christian Tranström med dotter Ellinor efter segern i C-förare Standard. Nästan halvminuten skilde Golfen ner till tvåan från Hässleholm, Johannes Ljungbäck/Erik Lindfors. Tiden räckte även till att bli näst snabbast i Standard-klassen totalt, bara Simon och Anton Johansson var snabbare och vann så klar även då B-klassen.

Foto: Tommy Svensson

Allra störst tidsglapp fanns mellan segrare Andersson och klasstvåan från Varberg, Bertil Carlsson/Roger Mårtensson. Långt över minuten skilde Subarun från Carlssons Mitsubishi. Sjua totalt slutade B-föraren Adam Håkansson/Dennis Kullberg och vinnare av B-förare 2WD men bara sex sekunder efter Volvon flåsade Lunds Terese Lennartsson/Jan Kastenman med den blå Gsi-Kadetten. Stark körning presterade också Lessebos C-förare Arvid och Axel Johansson som gick in som som nia totalt. Lite i skymundan gjorde femman i Asfalt SM, Simon Andersson, Eslöv Volvodebut i kartläsare Erik Harryssons VOC-940.

Foto: Tommy Svensson

Tagen av stundens allvar inledde Simon försiktigt ovan vid den sladdriga Volvon mot den Opel R2 han körde i SM. Men efter ett tag blev han varm i kläderna och var faktiskt en av de som förbättrade sig allra mest mellan första och andra gången man körde SS1/3, åtta sekunder bättre andra gången. 

*

Även om årets upplaga av Temahallen Grussprint inte fick mer än 60 ekipage till start så märktes det att rallysuget var stort efter att pandemin mer eller mindre lamslagit allt rally sedan mars i fjol.

Foto: Tommy Svensson

Inte bara bland de tävlande var stämningen på topp, även ute på sträckorna där det samlades mycket publik kändes det att återstarten var efterlängtad. Tävlingsledare Morgan Green höll med.

Vi kunde så klart varit lite fler bilar, men nu är det åtminstone rally igen och det är ändå det allra viktigaste! 

Trevnaden i Vinslöv förhöjdes av att bara sju ekipage tvingades bryta och bland dessa Opel-Manta-åkaren Kevin Möllerström. Bara en kort bit in på första sträckan förkunnade en kraftig smäll att inte allting stod rätt till med Mantan och framför mina ögon rullades bilen in bakom ATA-banden.

Foto: Tommy Svensson

Genast börjades det hånas i publiken mot mig över att en Opel tvingades bryta och det hystes även frågetecken om det ens skulle omnämnas i bloggen. Men så kom oväntad hjälp från en  mer tekniskt bevandrad i publiken  än jag.

Ta det lugnt Tommy, du ser väl att Kevin kör med drivlina från Volvo!

Så var det med detta… 

*

Över till Secto Rally Finland som efter besöket i Vinslöv kändes ännu mer avlägset från den form av rally som jag trots allt är mer hemtam i än det som alla ”supermans” ägnade sig åt i Finland. Börjar med att konstatera att topp-tre i mitt tips för WRC2 gick in klockrent.

Foto: Teemu Suninen Racing

Teemu Suninen vann, 15,7 före Mads Østberg som därmed knaprade in på ledande Andreas Mikkelsen med två tävlingar kvar att köra. Båda har nu kört sex tävlingar vardera där Mikkelsen har ”(R)” från Sardinien medan Østbergs flopp var i Grekland där han slutade åtta. Med andra ord blir det en tuff avslutning där Mikkelsen avstår start i Spanien. Som tipstrea hade jag Jari Huttunen vilket även var rätt tippat precis som vinnaren i WRC3, Emil Lindholm. Även om han bara ligger trea i VM-tabellen har Emil i Skodan lite guldläge då han är ensam om att bara ha poäng från fyra tävlingar. Ledande Yohann Rossel däremot har poäng i fem och toppar med 54 poängs försprång när det återstår 60 poäng att köra om.

*

Foto: Henrik Åkeson

På hemmaplan säkrade Toyota Gazoo Racing segern i Märkes-VM när Elfyn Evans strax efter lunch rullade över målrampen som vinnare. I praktiken säkrades guldet redan i lördags efter att Thierry Neuvile gav upp med samma problem som Tom Kristensson. Efter ett hopp gick kylaren sönder och så var Finland men även den mikroskopiska chans belgaren hade på guld, över. Med segern minskades även avståndet till helgens femma Sebastien Ogier och är nu nere på 24 poäng. Inte ointagligt då det även här är 60 poäng kvar att köra om och kanske även en förare som Ogier kan visa lite nervositet i det här läget. I fjol missade Evans guldet efter en oturlig avåkning i finalen på Monza och jag tror faktiskt inte en enda i rallyvärlden skulle missunna honom at få guldet i år istället. Kanske inte heller Ogier skulle göra som den sportsman han är? För honom skulle ett guld avskedsåret inte betyda så mycket medan det för walesaren skulle betyda att en dröm uppfylls. Tvåa slutade Ott Tänak och trea Craig Breen, båda i Hyundai. Fjärde platsen för Esapekka Lappi gav med största sannolikhet också honom nycken till Toyotas anläggning inför 2022. Efter att Kalle Rovanperä prickat en ur hans synvinkel illa placerad sandhög på tionde sträckan, försvann hans minimala guldhopp. Mekanikerna lyckades fixa till hans illa tilltygade Toyota men teamets läkare lyckades inte lika bra med föraren. Det blev omstart men med en Kalle som under svåra smärtor inte kunde köra annat än väldigt sakta bara för att överhuvdtaget komma i mål. Detta lyckades, men med noll poäng som enda belöning och nu är han en poäng från Neuville som håller tredjeplatsen i tabellen.  

*

Känner att bloggen börjar bli i längsta laget och väntar därför med ERC i Portugal, STCC, Rikspokalen, Rally Gimmersta och ”VM” på västgötaslätten till måndag. Men så klart måste jag ha med Grus SM i Ludvika om än med bara drygt 20 startade, ändå en tävling med SM-status.

Foto: SRM

Mats Jonsson och Bengt Thorsell är ensamma i 4WD-klassen att ”satsa på serien” och med seger för Mats och Jon Magnusson med WRC-Skodan är i princip guldet klart. 55 poäng för Mats medan tvåan Dan Johannesson fick bryta och står kvar på 25 medan veteranen Thorsell gick in som femma i ”Ludvikaruschen” nu med 22 poäng med två tävlingar kvar att köra. I 2WD-mästerskapet är där några fler som vill vara med och slås om en SM-titel och efter helgen är det Standard-åkaren Niklas Ledin som leder på 50 poäng. Bara sju poäng färre har smålänningen Tobias Pettersson och Tibros Lucas Helin.  Ytterligare tre poäng ner kommer så Norrköpings Gustav Hartzell och Johan Holm, Trollhättan som hade oturen att åka av och bryta i lördags.

Foto:Okänd

Om två veckor är det dags för deltävling fyra ”Rally Explosion” i Västerås. Drygt sex timmar kvar av anmälningstiden som går ut vid midnatt så är det knappast ett SM-värdigt startfält som anmält sig, bara 12 ekipage.

*

Här håller jag för dagen och kan inte utan att återkoppla till gårdagens besök i Vinslöv. En tävling som egentligen är tämligen långt ner på statusskalan men i verkligheten precis tvärtom. Här finns rallysportens verkliga DNA  med entusiasten ”Rally-Svensson” körande sin egenhändigt hopknåpade Volvo, Golf eller Opel. Inga tunga sponsorer utan här är det egna börsen som bestämmer vad och hur mycket det finns råd att tävla för. Förstår om många läsare tror att jag smuttat på någon ”helgdricka” när detta skrivs, men så är det inte. Istället bara ett enkelt konstaterande, att det är här jag trivs allra bäst sedan må där vara hur fräna bilar som helst, stora serviceanläggningar och allt som nu präglar WRC.

Foto: Tommy Svensson

Att få se Andreas Lexander pressa sin VOC-940 i dagens bredast uppställ eller Görgen Persson skicka en flock postlådor till återvinningen, känns för mig tuffare än när Elfyn Evans flyger i Finland med egentligen helt vansinniga hastigheter…      

Foto: Tommy Svensson

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.