Första testet för Johan Sturesson och BMW!

Okategoriserade

Är precis hemkommen efter årets första STCC-test på Ring Knutstorp. Med det härliga mullret från Johan Sturessons nya BMW ännu ringande i öronen är det bara att konstatera att våren är på väg!
Tog ett snack med Johan innan han för första gången tryckte på startknappen till den vita BMW:n och fick då känslan av ”litet barn på julafton”. När motorn small igång efter en stund, först var det högläsning av mekarna ur manualen ” hur göra för att starta motorn”, då drog ett stort leende över Johans ansikte. Han såg väldigt nöjd ut!
Nu var detta inget officiellt test utan West Coast Racing hade hyrt banan och bjudit in några konkurrenter/kollegor. Förutom Johan så var Rickard Göransson på plats och så bägge gasbilarna med Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. Sist av STCC-gänget fanns även nykomlingen Andreas Ebbesson på Knutstorp, med en liknande BMW som Johans.
En sak som slog mig när man var mitt inne i den omständliga startproceduren av Johans vita BMW, är all den teknik som finns i dagens racing. Som jag sa till teamchefen och tillika Johans pappa Pär.
– Det är inte bara utanför bilen det behövs ingenjörer nu måste även den som kör ha samma utbildning, annars funkar det inte.
Pär höll med och konstaterade att det var mycket enklare när han körde hem DTM-titeln med Volvo Turbon för tjugofem år sedan.
– Då var det bara att gasa…
Nu är det nästan lika mycket datorer som däck och hylsnycklar i depån och jag må vara lite gammalmodig, men det känns inte riktigt lika kul. Med lite vemod minns jag Litokurvan och de tuffa fighterna som utkämpades på Knutstorp på sextio och sjuttiotalet. Minns hur Erik Berger slängde Escorten runt konkurrenterna och Anders Josefsson och Team Tyger Porschen anförde ett helt gäng märkeskollegor. Minns Picko Troberg med hundkojorna samt inte minst Bosse ”Emma” Emanuelsson och hans Timex-Escort. Kommer ihåg de täta körningarna där det byttes både lack och plåt till publikens stora förtjusning. Detta skedde också helt utan sofistikerad teknik utan istället var det ren rå racing. Var det tråkigare för publiken? Tror inte det, snarare tvärt om.
Men nu ska jag inte gnälla om tider som flytt, klockan går inte att skruva tillbaka det är bara att gilla läget. Lycka till Johan i STCC och visa att det Göingska stålet biter!