Kullings Mitsubishi-Henrik infriade mitt rallytips och vad har man noter till?

Okategoriserade

Så är då barmarksäsongen igång för alla oss rallyåkare som inte är så mycket för asfaltgnuggande utan föredrar grussprut. Precis som jag tippade i Motorbloggen före tävlingen så tog Kullings duktige Mitsubishi-förare Henrik Persson hand om totalsegern i Anderslövsrallyt. Tvåa i rallyt 2009 och nu seger verkar helt logiskt. Men Henrik tycke det var synd att framförallt Stoffe Nilsson med sin nygamla Subaru fick bryta, för som han sa efteråt.
– Att möta Stoffe här nere är en extremt bra värdemätare!
Nu gick växellådan sönder på Grupp N-bilen och det var bara på en enda sträcka som Stoffe hann visa potentialen med nya turborestriktorn och där var han futtiga 0,9 sekunder bak Henrik. Det hade nog blivit en tät fajt om allt fungerat för Vinslövsåkaren…
Annars tyckte jag mina förhandstips inte var så fy skam? Tipsen var enligt detta, med rätta placeringen inom parentes:
4WD:
1. (1.) Henrik Persson Kullings MS Mitsubishi
2. ( Bröt) Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
3. ( Bröt) Kristian Johansson Kinds MK Mitsubishi
4. ( 2) Joachim Grahn Simrishamns MK Mitsubishi
5. ( Bröt) Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi
Tillkom som jag inte tippat gjorde:
3. Magnus Hägg Trelleborgs MK Subaru
4. Osborn Eklundh Simrishamns Mk Subaru
5. Torbjörn Gunnarsson Tomelilla Mk Mitsubishi

I klassen 2WD visade Thord ”Todde” Johansson att han hade konserverat fjolårsformen och vann alla sträckor utom en. Måste säga att jag är imponerad av Todde. Väckarklockan på väckning 00.45 och sedan fyra timmars jobb i bageriet i Kristianstad innan det är dags att åka till Anderslöv. Med en sådan uppladdning kunna prestera detta tempo är verkligen imponerande. En förarglig punka direkt efter start var vad som skilde honom från segern och att mitt tips hade gått in.

Imponerade gjorde också Jocke Kristiansson som nu vann med Corsan. Två tävlingar ifjol, bröt både Snapphanerallyt och TV-Svängen och så nu klasseger direkt.

2WD:
1. (6,) Thord Johansson SMK Hörby Volvo
2. (1.) Joachim Kristiansson SMK Hörby Opel
3. (3.) Mattias Jirvelius SMK Örebro Toyota
4. ( 2.) Christoffer Holmberg Karlskrona AK Opel
5. ( 5.) Jonas Olsson Hässleholms MK Ford
Här var det Janne Kristiansson från Ryd som jag hade som outsider, som ställde till det. Janne slutade fyra, en enda tiondel bak Jirvelius röda Toyota.
Annat noterbart är att Motalas Fredrik Menck var helt outstanding bland Originalarna. Seger, över fyrtio sekunder bak Fredrik Hellmans mycket snygga orange, eller som vi säger brandgula, 940. Mencks tid räckte till trettonde totalt och hade även gett klar seger i B grupp H. Imponerande eller?
Annars var snackisen i Anderslöv kvaliteten på sträckorna. Den tuffa vintern hade bitvis satt sina spår på vägarna. När detta sedan kombinerades med skogsavverkning och nylagd väg, ja då blev det sönderkört. I synnerhet sträcka fyra drabbades hårt och hade mått bättre av att få den allra sista biten före mål bortplockad. Sedan kan man också vända på det hela. Notskrivaren Anders Martinsson sa till tävlingsledare Mattsson efter notkörningen två veckor före start.
– Rally handlar faktiskt också om att kunna släppa på gasen…
En liten reflektion om sträcka fyra, som 2009 kördes exakt lika så när som allra sista biten. Då föregicks målgången av en K-höger och sedan mål. I samma K-höger var det nu istället K-vänster och mål på ett helt annat ställe.
Min reflektion gäller, vad gör noterna för nytta? I stort sett mer än halva startfältet och väl alla som körde 2009, vräkte upp bilarna och åkte K-höger rakt in i Ata-banden. Utgår från att samtliga co-driver skrek sig hesa att föraren skulle till vänster, men det var för tomma öron den körordern skreks. Nu ska jag inte namnge de skyldiga eller, jo en kan jag sätta ut namnet på, jag själv. Roland Brorsson skrek för fullt K-vänster, men jag hade redan då siktet inställt på Ata-banden, så han kunde skrika bäst han ville…
Nu väntar Kristianstad om två veckor och det är bara att hoppas våren kommer med stormsteg och torkar upp Göingeskogarna. På Söderslätt var det bitvis halkigt och mycket förrädiskt inne i skuggpartierna och av sådana finns det ännu mer i Kongen!