Rally, sporten där till och med järnspettet djävlas!

Okategoriserade

Just nu går jag och mina kompisar i motorklubben på ”varvstoppet”, på lördag är det dags för den 46:e TV-Svängen. Är det mycket att fixa så här timmarna före tävling? Mycket att fixa, skojar ni?
Att vara rallyarrangör är för att citera sossarnas Baylan ”ingen walk in the park”. Det är jobb, lite mera jobb, när så detta är klart ännu mer jobb och just när man är klar kommer man på, att f-n vi måste ju greja detta också. Jo, det är en del att stå i kan man ju konstatera.
Just detta att behöva bygga sin ”arena” år efter år sliter väldigt mycket både fysiskt och psykiskt, Men på något vis så går det, år efter år…
Rally är en sport som har stora likheter med orientering just vad det gäller att bygga sin egen arena. Inte utan att man blir lite avundsjuk på till exempel bollsporterna, där kommunala vaktmästare ser till att allting är tipp topp när det blir matchdags. Vi har inga vaktmästare, utan här handlar det istället om att medlemmarna får kavla upp!
Nu är det inte bara arrangörerna som jobbar så svetten lackar. Även de som ska köra tävlingen lägger ner massor av tid. Som en rallyåkare formulerade det.
– Rally, det är sporten där till och med järnspettet kan djävlas!
Loggboken från en som ska köra TV-Svängen på lördag ser ut så här:
Söndagskväll efter körningen för de cancersjuka barnen i Svensköp. Upptäcker att bakaxeln är på väg att ge upp och samma sak med kopplingen. River ner drivlinan och är klar med detta cirka 22.00.
Måndag, kopplingen fixas.
Tisdag, bakaxeln är hos ”bakaxelfixaren” och är tillbaka i garaget vid 21-tiden. Två timmar senare sitter den på plats.
Onsdag, lite test för att se att allting är Ok. Därefter riva ner alltihop igen, klara vid 23-tiden.
Torsdag, i väg med kardanen för balansering. Närmaste ledig ”balanserare” finns i Danmark. Balanserat och klart, tillbaka i garaget på eftermiddagen. Skruva ihop grejorna igen och yippie snart är det tid för rally!
Någon som tror att man kan tävla i rally utan att ge hundraprocent, före, under och efter tävlingen? Jag tror inte, utan vet att det krävs hundratioprocentigt engagemang både från den som kör och inte minst kompisarna runt omkring!
Provar att tippa topp-fem i TV-Svängen:
A-förare 4WD:
1. Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2. Åke Jacobsson Emådalens MK Ford
3. Joachim Grahn Simrishamns MK Mitsubishi
4. Cindy BrüggemanTjust Mk Mitsubishi
5. Ingvar Andersson Hässleholms MK Subaru
A-förare 2WD:
1. Thord Johansson SMK Hörby Volvo
2. Jocke Kristiansson SMK Hörby Opel
3. Mattis Olsson Gullabo RC Toyota
4. Janne Kristiansson Ryds MK Volvo
5. Jonas Åkesson Karlskrona AK Opel
Sorry Pierre Fransson och Magnus Johansson, ni fick inte plats på topp-fem. Men jag gör som Putte Kock gjorde på sin tid när tippade i tv, jag garderar med er någonstans bland de fem bästa.
Kollade in lite på Rally-VM i Japan och noterade att Ogier leder efter de två första sträckorna. Kul? Sådär, helst hade jag sett Petter Solberg där framme, men man får ju ändå vara glad att inte Loeb leder redan efter två sträckor. Men på söndag är det väl som vanligt. Ibland blir man bara trött…
Noterade även att Wetterstrand varit med i tv och blivit utfrågad, såg det inte live. Noterade även i kommentarerna hos kvällstidningarna att hon sluppit undan väldigt många besvärliga frågor vad gäller bensinskatt och bilism i stort. Blir jag förvånad? Nej inte direkt för utfrågarna tömde nog energireserven på Maud Olofsson. Har hört talas om kampanjen, ”Mosa Mona” men dom hade nog hör fel och trott att det var ”Mosa Maud” som gällde…